Пријава/Регистрација | Форум |Редакција |Претплата

Мала историја прслучета


ПОГОДИ ШТА ИМАМ ИСПОД БЛУЗЕ

Данас их има свакаквих, од оних кинеске производње по цени од евро и по, до оних извезених дијамантима...

ивља трешња сакура у Јапанцу буди нежна, сетна осећања. У доба цветања, предео испод стабала подсећа на ђачку екскурзију полеглу по простиркама свуда унаоколо, која, уз саке, медитира у шинтоистичком стилу о пролазности живота. Неко би можда помислио да заруделе трешње (иако сакура не даје плода), сличне напупелим вршчићима које описује Набоков, могу надахнути песника хаикуа да пропева о сисићима јапанске Лолите, али за Јапанца женске груди нису еротски симбол нити потпирују машту гладну безобразлука.  Груди, па шта?



   Али зато дуг и гибак врат, с финим маљицама које покреће дах, оним тананим паперјем сличним лабуђем. Одан еротици огољеног врата, Јапанац никако не може да појми откуд код европејског брата толика помама за женским грудима, често упоређиваним с воћем. Обле као јабучице, крушкасте код Гогенових Тахићанки, сочне брескве и једре поморанџе, диње код дуванџијке из Фелинијевог „Амаркорда”, чак у оној дивној песми с југа Србије – мој голубе не падај ми на малине.
    Стручњаци кажу да је еротоманија у вези с грудима последица нашег првог кушања света уснама, које сисајући, преко мајчиног млека, примају и укус љубави. Јапанац би нас, Европљане, због ове теорије, само зблануто погледао. За њега је Едипова судбина, што Фројду прилично квари планетарни посао, само једна дозлабога натегнута и иди-ми-дођи-ми прича, бедна без самураја, гејши и харакирија. Врат, врат и само врат, који провири из оковратника кимона, кад се Мицуко сагне да сипа чај свом шогуну.
   На овој страни света, женским грудима се користе психолози, верске вође, босови у порнографској индустрији, творци реклама, да продају све што доноси новац, од „кадилака” до неког симпатичног рата. Приче попут оне о египатској богињи Изиди која доји фараоне па до оне о Млечном путу, галаксији (гала на грчком значи млеко) у којој се ми сад возикамо, настале тако што је љубоморна Хера, којој је на дојење подметнуто недоношче Херакле, плод Зевсове брљотине са смртницом Алкменом, тако цимнула дојком да се млеко разлило у звезде и маглину, прате и приче о брусхалтерима. Њихова историја, као увек кад је лепота у питању, обилује кисело-слатким забрањеним воћем.

Зољин струк

   Пуна утега, ластиша, жице, сунђера, китових костију коришћених за учвршћивање, историја прслучета протеже се уназад до двехиљадите године пре наше ере, када су жене први пут пожелеле да заштите, обликују и истакну груди и мушкарцима покажу због чега ће, једног дана кад се буду избориле за своју равноправност, птичице више волети да слећу на њихове споменике. Естетски идеал лепоте женског тела дотиче, пре свега, сазвежђе чије су важне тачке звезде у хороскопском троуглу – Кукови, Струк, Груди. Биле оне фелинијевски огромне на друслом телу Вилендорфске Венере, таман како треба код одалиски заваљених на сликама Енгра и Манеа, или невидљиве на астеничним, сненим лепојкама Луке Кранаха, податне на Реноаровим купачицама или позив на републиканске идеале полуобнажене Слободе која предводи народ, на слици Ежена Делакроа, груди су весници и пратиоци моде, која јасно налаже одређену фигуру али и показује како жена доживљава себе.
   Груди и брусхалтери долазе у жижу пажње у 14. веку, када се појављује појам моде у данашњем смислу те речи. Од тог времена, одевање постаје брзо променљив одраз стања духа, надахнућа, не пристајући више да одржава друштвене обичаје, чија је снага налагала непроменљивост. Промена се догодила око средине 14. века у вези с појавом моћне трговачке класе и првим знацима италијанског хуманизма, када се истиче световни идеал лепоте, везан за личне телесне и духовне особине. Иако су главна средишта италијански градови с упадљивим уметничким процватом трговине и производње, нарочито свиле, француски утицај, посебно онај из Бургундије, видљив је и неспоран.
   Женски костим развија се од лелујаве и набране хаљине преузете из антике, испод које су лепе хетере, али и узорне супруге, подвезивале груди уском траком, према израженијем обликовању тела, истичући оне делове који наглашавају груди и бокове, чак и трбух на коме се наглашава сва пуноћа одеће.
   Све до 1800. године жене носе корсет, мучно се утежући у његов оклоп, који чак не могу саме ни да притегну, јер се шнира на леђима. Ове нове Јованке Орлеанке бацају на модну ломачу лагодност, лакоћу и спонтаност покрета, постајући „мале прециозе”, чија фигура, ненормално утегнута у струку, личи на пешчани сат. Ствар је тако озбиљно узела маха да модни часописи упозоравају шта се догађа с ребрима и дијафрагмом уколико служавка, са стопалом упртим о газдаричину задњицу, преозбиљно послуша њену наредбу и пантљике притегне из све снаге. Ове опомене су прохујале поред женских ушију, као јапански ветрић који разноси латице сакуре, јер су даме чврсто одлучиле да покажу зољин струк и подигну груди не би ли их учиниле упадљивијим.

Брус од злата

   Револуционарни изум брусхалтера приписује се Њујорчанки Мари Тусек, која је 1893. године направила модел сличан данашњем модерном push-up брусу. Нацрт њеног патента, сличан цртежима за куполу Светог Петра у Риму – с подупирачима, преносницима и тракама око врата – временом се усавршавао да би довео до ововремене хистерије wonderbra.   Он ће мушкарце збуњивати као тајна пирамиде – шта се стварно налази унутра, испод њене блузе?
   Пошто је женска еманципација двосекли мач, она се слично одразила и у овом случају. С једне стране, новом женском витезу брусхалтер ће бити заштитни оклоп при освајању трактора или покретне траке у фабрици, а с друге, феминисткиње су га означиле као прокажени симбол ропства.    Социјалисткиња Мари Фелпс Јакоб у знак побуне 1913. дизајнирала је корсет с две свилене марамице, подсмехнувши се тако женском самомучењу и додворавању мушкарцима, а стварно спаљивање брусева збило се у Атлантик Ситију 1968. године, револуционарне по свему.
   Покрет хипија и „деце цвећа” није подносио никаква утезања и ластише па је сасвим разумљиво да је у слатким шездесетим идеал лепоте била анорексична манекенка Твиги (Гранчица), мршавица дечачке љупкости, која је међу првима приказивала мини-моду Мери Квант. У то време појављује се и бикини, дводелни купаћи костим, који је добио нимало романтично име по острвљу Бикини, где су Американци вршили нуклеарне пробе. Тако су га лепо носиле Брижит Бардо на плажама Сен Тропеа и Урсула Андрес, луда за Џејмсом Бондом и подводним риболовом.
   O tempora, o mores.  Каква времена такви и обичаји. Само неку деценију раније, брусхалтер је у педесетим, у којима се човечанство, нарочито онај мушки део, опорављало од ратовања тражећи опет утеху у жениним (мајчинским) грудима, био блистав симбол америчког демократског друштва и послератног холивудског прегнућа. Прослављају га расне лепотице попут Софије Лорен и Аните Екберг, а примерци за успомену и дуго сећање остају забележени у историји кинематографије: доњи веш боје слоноваче на љубичастоокој Елизабети Тејлор у филму „Мачка на усијаном лименом крову” и црни брус Џенет Ли, у првим сценама Хичкоковог филма „Психо”.
   Данас их има свакаквих, од оних кинеске производње по цени од евро и по до брусхалтера извезеног дијамантима, намењеног некој целулоидној срцоломки. Машта и ту не стаје, смишљајући облике, боје и материјал за малено парче женске одеће, које постаје заносније чим га мушкарац скине са женских груди.
   Модна реткост је свакако брусхалтер од злата који је, надахнут изгледом римског ратног прсника, за Мадонину турнеју креирао чувени Жан-Пол Готје. Овај секси експонат продат је на аукцији за 14.100 фунти – Мадона га је учинила вечним, а такође је била прва која се у брусхалтеру појављивала на јавним местима.
    Причи о брусу никад краја. Како смо почели с Јапанцима, нека их још једном поменемо. Наиме, помама за женским прслучићима захватила је и јапанске креаторе, који су смислили брусхалтер-радијатор, који греје у хладним зимским данима. Није романтично, није хаику али је практично.  Њиме самурајски поручују: толико, засад, од нас, из Земље излазећег сунца.




Аутор: 
Љубица Арсић
Илустровао: 
Добросав Боб Живковић
број:
Romney2010 (not verified)
Слика корисника Romney2010's
pat watches
christian louboutin boots on sale We take a great pride in offering you a safe and secure online shopping experience and best swiss replica watches designed to cater to every taste and budget cl shoes classic breitling replica .