Пријава/Регистрација | Форум |Редакција |Претплата

Шеста колона


ПАЈА ПАТАК НА РАТНОМ ЗАДАТКУ



Како су се Паја, Шиља, Плутон и други познати цртани јунаци борили против Хитлера и његових савезника


ад су САД ушле у Други светски рат, филмску индустрију на Западној обали требало је хитно увући у рат против Сила осовине, тако што би Холивуд промовисао „америчку ствар”. Рузвелтова администрација од првог дана је рачунала на студио који се широм света прославио паром мишјих ушију и брбљивим пачјим кљуном.
    Рат још није стигао на америчке обале кад је Волт Дизни почео сарадњу с владом у Вашингтону, притиснут финансијским губицима због неуспеха „Пинокија” и „Фантазије” на благајнама и губитком европског тржишта.
...Паја је сад у војсци!
    У лето 1941. године Стејт департмент је упослио Дизнија да као амбасадор добре воље отпутује у Бразил, Аргентину, Чиле и Перу, како би с групом сарадника прикупио материјал за снимање филма који би појачао америчко присуство у том делу света, у тренутку кад су јужноамеричке владе одржавале срдачне односе с нацистичким режимом. Два дугометражна филма, „Салудос амигос” (1943) и „Три кабалероса” (1945), које је Дизни касније снимио на основу путовања, нису имали уобичајену пропагандну улогу, што се не може рећи за већину других остварења насталих у то доба.

    Јапански авиони засули су бомбама америчку луку Перл Харбор 7. децембра 1941, а САД су сутрадан ушле у рат. Многи холивудски студији преко ноћи су се прилагодили захтевима новог времена, али је мало који од њих прошао кроз такве промене као Дизнијев.
    Аниматори су брзо прионули на посао, јер је војска наручила чак тридесет пута више филмова него што је студио до тада радио. Дизни је у више наврата током 1942. године одлазио у Пентагон на договоре, а морнарички капетан Рејмонд Фарвел буквално је живео у његовој канцеларији. Под надзором присутних војних старешина, снимљено је преко 200 филмова за обуку војника, где су обрађене многе вештине за борбу против непријатеља, од уочавања мете и постављања антитенковских мина, до практичних упутстава за војне механичаре, као у филму „Четири начина закивања” где се објашњавају поступци за спајање металних плоча на авионском трупу. Многи филмови из ове серије дуго нису били доступни гледаоцима, јер су носили ознаку државне и војне тајне, а аниматори су били обавезани да о њима ћуте.
    У групи филмова с уско војном тематиком посебно се издваја вероватно најнеобичније ратно остварење из Дизнијевог студија – дугометражни филм „Победа из ваздуха” (1943). Волт је био одушевљен истоименом књигом пилота Александра де Северског и његовом замисли стратешког бомбардовања, која предност у вођењу рата даје бомбардерима дугог домета. Зато је сматрао да је његова патриотска дужност да америчкој публици пренесе поруку књиге, иако је био свестан ограничених могућности финансирања таквог филма.
             
          
    „Победа из ваздуха” обилује новим решењима у приказивању битака, а Северски се лично појављује у играним секвенцама како би изложио своје налазе. Дизнију је касније речено да је на састанку савезника у Канади британски премијер Черчил био изненађен кад је сазнао да председник Рузвелт није погледао „Победу из ваздуха”, па је затражио да му се одмах достави копија. Амерички председник је, према истим наводима, тек након што је погледао филм предност дао бомбардерима дугог домета.


Стари јунаци на новим дужностима


    Дизнију је било важно да студио и у ванредним приликама настави са снимањем краткометражних цртаних филмова, јер је публика више него икад тражила бег од суморне животне свакодневице. Тако је настала немала група индиректно пропагандних филмова с Пајом, Шиљом, Плутоном, Рајом, Гајом и Влајом, Хромим Дабом и другим познатим јунацима, који су обукли маскирну униформу и у ратом надахнутим заплетима наставили да засмејавају америчке гледаоце.
Дизнијеви јунаци запослени у ваздухопловној индустрији
    Од 1942. до 1945. године премијерно су приказани „Паја иде у војску” (1942), „Војна маскота” (1942), „Невидљиви војник” (1942), „Падобранац” (1942), „Војник Плутон” (1943), „Вољно, построј се” (1943), „Победничка возила” (1943), „Стара војничка игра” (1943), „Одбрана код куће” (1943), „Како постати морнар” (1944) и „Патак командос” (1944). Паја се суочава с првим мукама у војсци, Плутон покушава да савлада две веверице које користе топ за складиштење лешника, док Шиља приказује најјевтиније начине превоза у време несташице бензина и резервних делова. Мики Маус је једини Дизнијев лик који није оживео и у „маслинастој” униформи – серијал Микијевих кратких филмова замрзнут је 1942, и настављен тек 1947. године.
  
     Независно од краткометражних цртаних комедија, Дизни је 1943. године премијерно приказао „Лице фирера” и „Образовање за смрт”, два најупечатљивија пропагандна филма у историји студија. Волт је рано дошао на замисао да сними цртани филм у коме ће Паја Патак исмејати нацистички режим, кад усни да ради у немачкој фабрици муниције.   Првобитно назван „Паја Патак у земљи ћакнутих” (игра речи на енглеском језику, Nutzi od Nazi), филм је преименован у „Лице фирера” кад је Оливер Волес написао касније познату песму с истим називом. Паја је принуђен да на покретној траци отпоздравља Хитлерове слике, док „48 сати дневно” саставља разноврсну муницију (очигледно надахнуће из филма „Модерна времена”). Публика је била одушевљена „Лицем фирера”, награђеним Оскаром у категорији кратког филма, а данас заслужено носи епитет једне од најуспешнијих комедија с Волтовим потписом.

„Мајн кампф” у кокошињцу


    Дизнијев тим цртача никад се није ухватио у коштац с тако озбиљном причом као што је она у цртаном филму „Образовање за смрт”. Ослоњен на књигу америчког писца Грегора Зимера, филм је потресна прича о индоктринацији немачког дечака у хладнокрвног нацисту, кога систем обучава за – смрт. У поређењу с комичним кратким формама, „Образовање за смрт” је сурово, али бриљантно филмско остварење, с пажљиво режираним сценама које користе сенке и силуете како би се нагласило нацистичко лудило. Ни „Лице фирера”, ни „Образовање за смрт” нису јавно приказани пуних 60 година, због снажне пропагандне природе и нацистичких призора, све док 2004. године није објављена ДВД компилација која обједињује већину Дизнијевих ратних филмова – Walt DisneÚ Treasures: On the Front Lines.
              
    Кадар из филма „Образовање за смрт”

    Исте, 1943, године снимљени су и „Разум и осећања” и „Пиленце”, који приказују нацистичку тактику завођења маса. Предложен за Оскара, „Разум и осећања” приказује везу разума и осећања у људском расуђивању, и објашњава како се Хитлер игра осећањима изазивањем страха, саосећања, поноса и мржње. У „Пиленцету” лукави лисац успева преко наивног пилета да заведе кокошињац тако што чита делове из „Мајн кампфа”. Није познато да ли је неко од високих нацистичких званичника погледао ове анимиране филмове, иако се зна да су и Хитлер и његов министар пропаганде Јозеф Гебелс имали високо мишљење о квалитету Дизнијеве анимације, коју су безуспешно покушали да копирају. Иронија је да су у послератним годинама многи Дизнијеви јунаци, посебно Мики Маус и Паја Патак, постали веома омиљени и у Немачкој и у Јапану.

Из тигања у бој

    За Рузвелтову владу било је важно да амерички грађани животне навике прилагоде новим околностима, и тиме допринесу ратним напорима земље. Дизнијеви аниматори већ су доказали вештину да важне податке саопште филмом на забаван начин, што је у поређењу с уобичајеним поступцима много снажније утицало на ставове људи и њихово понашање.
    Канадска влада већ је у марту 1941. године од Волта Дизнија наручила четири цртана филма који би помогли куповину ратних обвезница. Тако су настали „Штедљиво прасе” (1941), „Седам мудрих патуљака” (1941), „Пајина одлука” (1942) и „Сви заједно” (1942) у којима патуљци, Пинокио, Паја и други јунаци личним примером позивају на куповину ратних хартија од вредности. У филму „Штедљиво прасе” коришћене су готове секвенце из „Три прасета” (1933), али уз одређене измене како би се прилагодиле новим потребама – уместо од цигли, кућа је изграђена од ратних обвезница, а велики зли вук носи нацистички повез око руке.
    Америчко Министарство финансија, предвођено Хенријем Моргентауом, затражило је 1942. године од Волта да сними филм који ће подстаћи Американце да на време плаћају порез на доходак. Моргентауу се, међутим, није допала замисао да просечног грађанина у том филму игра Паја Патак, а на ову тему се чак расправљало и у Сенату, због наводно великих трошкова производње. Сва негодовања престала су кад је након премијере „Новог духа” уплата пореза достигла незапамћени ниво, а филм с ревносним платишом Пајом видело преко 26 милиона људи (према Галуповом истраживању, приближно 40 одсто њих признало је да је цртани имао утицаја на одлуку да редовно плаћају порез).
              
        
Пинокио и Ђепето у филму „Сви заједно”

    С колико је успеха филм мобилисао обвезнике сведочи и што је Министарство финансија одмах затражило наставак, па је снимљен „Дух ’43”. На сличан начин Дизни је сарађивао и с Министарством пољопривреде, које је настојало да укаже на значај америчких фармера, али и умањи страхове становништва од недостатка хране. У јулу 1942. осмоминутни кратки филм „Храна ће победити рат” с успехом је приказан америчким војницима на ратишту, као и гледаоцима у земљи.
    У сарадњи с управом за производњу у рату, настао је занимљив филм „Из тигања у борбене редове” (1942), у коме Мини објашњава америчким домаћицама како да сачувају и где да предају искоришћену масноћу, коју војска користи за производњу експлозива. На захтев Канцеларије за међуамеричке послове, урађено је шест филмова о питањима здравља и исхране намењених јужноамеричкој публици. У филму „Одбрана против инвазије” (1943) говори се о важности вакцинације против заразних болести, док у филму „Крилато зло” (1943) седморица патуљака објашњавају како се најбоље заштитити од маларије. Последњи филм из овог низа, „Планирање добре исхране”, снимљен је 1946. године, кад су сукоби већ били завршени.
   Дизнијеви цртани филмови имали су важну улогу у борби против Сила осовине, јер су у једном тешком историјском тренутку умели да објасне америчким грађанима зашто је Америка ушла у рат, против кога се бори и како они у томе могу да јој помогну. За тај задатак, чини се, Ујка Сем није могао да изабере бољег партнера.

                                                

Аутор: 
Марко Јеличић
број:
gfad
Слика корисника gfad's
User offline. Last seen 12 years 38 недеља  ago. Није присутан
Придружио се: 06/07/2011
In the color, improved
In the color, improved version of the Roman Manolo Blahnik Shoes sandals this season have break through the Cheap Manolo Blahnik Shoes traditional earth look, blended in more bright color, to Manolo Blahnik Pumps reflect this season of the 60 s pop color restoring ancient ways Discount Manolo Blahnik Pumps is agitation.