Писци се поверавају „Забавнику” – Михајло Пантић / О књигама које су ми промениле свет
ЧИТАЊЕ, БЕСКРАЈНА ПРИЧА


Михајло Пантић (1957, Београд) прозни је писац, критичар, професор на Филолошком факултету, уредник у издавачким кућама и часописима. У књижевности се појавио осамдесетих година прошлог века и до данас објавио више од тридесет књига студија, есеја, књижевних критика и антологија. Објавио је осам књига прича од којих су неке – попут „Вондера у Берлину”, „Новобеоградских прича”, „Седмог дана кошаве” и збирке „Ако је то љубав” – постале бестселери. Добитник је мноштва награда, али је посебно поносан на своје риболовачке подухвате о чему је, поред осталог, објавио и антологију „Читање воде, српске приче о риболову”.

Младалачка читања, за разлику од данашњих, по правилу су вишеструка. Ако ниси прочитао најмање два пута, као и да ниси читао

![]() |
Једно илустраторско виђење Тарзана |
Посебно је, у оно време, била популарна едиција „Ластавица” која је излазила у Сарајеву и готово сам сигуран да сам у прва три разреда, заједно са још два или три друга, вршњака са којима сам играо фудбал и причао о томе шта читам (ТВ је имао само један канал, а уторком није емитован програм), прочитао све књиге из те едиције, на чуђење наше учитељице која је сматрала да смо још премлади за њих, сасвим добро памтим како је рекла да те књиге још нису за наш узраст. Али нам их је ипак позајмљивала, вадећи их из застакљене витрине у нашој учионици и бринући се о томе да их, што мање похабане, уредно враћамо. (Има Иво Андрић дивну причу о дечаку који стрепи јер треба да школском библиотекару врати књигу коју је нехотично оштетио. Дечак цепти од треме и страха, да на крају од те замишљене претње не буде ништа, библиотекар рутински узима књигу и одлаже је на гомилу.) Некако из тога доба вучем навику да пазим на књигу коју читам, да је што мање хабам и савијам, а од тада негујем и посебну врсту посесивности: не волим да позајмљујем своје књиге. Радије купим и поклоним пријатељима тражени наслов него што позајмим свој. Изузев кад се баш мора...

Целокупна култура, уосталом, почива на категорији писмености, на читању и на књизи, свеједно у ком облику и на који начин се то у историји чинило, са папируса или, сада, са компјутерског екрана, мање је важно, и готово да нема значаја. Важно је читати, а како и шта, то је сасвим друго питање.

Потом су на ред дошли нешто захтевнији, али и даље врло заводљиви писци, попут Џека Лондона, Харијет Бичер Стоу и чувене Чича Томине колибе, Чарлса Дикенса и Оливера Твиста, Марка Твена и непоновљивог Тома Сојера, Ериха Кестнера и Летећег разреда, Ференца Молнара и Дечака Павлове улице, Хенрика Сјенкијевича и Кроз пустињу и прашуму... ко би сада могао набројати све што ми је пролазило кроз руке, све што сам гутао и са чиме сам заспивао. И, разуме се, поново му се враћао, младалачка читања су, за разлику од данашњих, по правилу вишеструка. Ако ниси прочитао најмање два пута, као и да ниси читао!



![]() |
Кад се путовало кроз пустињу и прашуму |
Данас кад узмем да читам Достојевског или Шекспира сав остали књижевни свет, све друге књиге, постају некако мање и мање значајне. Откриће Џојса (нарочито Даблинаца из којих сам „купио” идеју да напишем Новобеоградске приче) и Набокова уследило је на завршним годинама студија, када сам дефинитивно уронио у свет савремене књижевности у којем и данас пливам.
Мада никада нисам писао песме, изузимајући текстове за композиције бендова у којима сам као младић свирао, одједном ме привукла поезија, да ме више никада не напусти, тако да бих данас за себе, када би то било могуће, при попуњавању оних разних листа и упитника (за пасош, личну карту или возачку дозволу, коју, узгред буди речено, немам) у рубрици у којој се тражи да наведете професију најрадије написао – читалац поезије. Не писац, не професор, не критичар, не уредник, него најпре и једино то – читалац поезије. Поезија је у међувремену, и са најдубљим могућим разлогом, постала мој читалачки приоритет, јер је поезија језик сведен на суштину, оно најважније и најбитније што човек у књижевноуметничкој форми може рећи о животу.

Зашто Чехов? То је посебна и дуга прича коју ћу вам (или нећу) испричати неки други пут, што би рекао Михаил Енде, писац чаробне књиге Бескрајна прича.

- Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре
Wed, 06/07/2011 - 18:34
#1
UGG Boots Canada
UGG Boots Canada's originality, credibility, and super-luxurious comfort will make you crazy. Whether UGG Boots in Canada is anti-touch like silk wool classic snow boots, UGG Classic Cardy Boots let everyone comfortable and stylish surprise spring and summer sandals are the Must Have each season a single UGG Cardy Boots. Want to Pay a Low Price? Of Course. UGG Boots Cheap - Cheap!
Fri, 27/05/2011 - 01:48
#2
Али нам их је ипак
Али нам их је ипак позајмљивала, вадећи их из застакљене витрине у нашој учионици и бринући се о томе да их, што мање похабане, уредно враћамо.
Очигледно да је некада и став према књизи био другачији, знало се шта вреди и колико вреди, а данас све упропастила масовна продукција (и идеја да свако може бити писац...), чиме се сакралност књиге свела на нулу. А не би требало да је тако.
Дивно што је текст завршио цитирањем Ендеове ,,Бескрајне приче" - јер, читање, писање и прича и јесу један Аурин, то јест, бескрајни и истовремени сплет.
Очигледно да је некада и став према књизи био другачији, знало се шта вреди и колико вреди, а данас све упропастила масовна продукција (и идеја да свако може бити писац...), чиме се сакралност књиге свела на нулу. А не би требало да је тако.
Дивно што је текст завршио цитирањем Ендеове ,,Бескрајне приче" - јер, читање, писање и прича и јесу један Аурин, то јест, бескрајни и истовремени сплет.
Thu, 26/05/2011 - 17:38
#3
K
Interesantno je to što kaže kako neke knjige mogu da promene ličnost. To je izuzetno tačno.
Čitanjem Preobražaja od Kafke, ili Majstora i Margarite od Bulgakova, doživljava se neopisivo, sasvim novo iskustvo, koje bih slikovito nazvao "produbljivanjem ličnosti". Neverovatno je kakav utisak ostavljaju te knjige. I taj utisak ne napušta nekoliko dana, a planiram da ponovo pročitam Bulgakova.
Čitanjem Preobražaja od Kafke, ili Majstora i Margarite od Bulgakova, doživljava se neopisivo, sasvim novo iskustvo, koje bih slikovito nazvao "produbljivanjem ličnosti". Neverovatno je kakav utisak ostavljaju te knjige. I taj utisak ne napušta nekoliko dana, a planiram da ponovo pročitam Bulgakova.
- Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре