Београд кога неће бити – други део
ВЕЛИКИ НЕОСТВРЕНИ САН
![]() |
Теразије с водоскоком, зградом Берзе и Теразијском терасом |
![]() |
Пошта (на месту палате 'Албанија' и зграда општине на Позоришном тргу |
Нејасно и до наших дана необјашњено. Шта је пресудило да један тако важан и опсежан архитектонско-урбанистички предлог, израђен у иностраном атељеу на гласу, уз замашан труд и средства, потписан чувеним именом какво је било Шамбоново, остане прећутан, неусвојен, потом и сасвим заборављен?
О разлозима је могуће само нагађати.
Било је то време, незабележено у новијој историји Београда, када је Шарл Леру био задужен за „паркирање” – озелењавање градских површина и скверова, Едуард Леже за техничке послове регулације, нивелације, калдрмисања улица и тргова, а Албан Шамбон за целовито урбанистичко уређење Београда. Можда и превише за средину пословично суревњиву према странцима?
![]() |
Комплеск у Дворској башти министарства и Парламент |
![]() |
Суд на углу Македонске и Дечанске улице |
Нешто боље било је окружење за предложену тријумфалну капију на Славији, у центру Енглезовца, али је архитектонски оквир на додиру чак седам улица био рашчињен, сведен на тек неколико спратних зграда попут Вучове и наспрамне Алексићеве куће, старог хотела „Славија” и Сале мира, те је о уређеном тргу на тако големој површини могло само да се сања, што се, заправо, протегло и до наших дана. Комплекс „краљевских српских музеја” на Ташмајдану требало је подићи на месту преоптерећеног гробља и пијаце старежи, чувене Фишеклије, нарочито виталне чаршије нездравих и склепаних телалница. Велике јавне грађевине – попут берзе, поште, суда, општине, министарстава – требало је изградити у градском језгру у коме је безмало 83 одсто зграда било приземно, где је тек мањи део био зидан тврдом грађом, и док се већи, како је писао Светозар Зорић, давио у прашини, блату и зарази. Палате рафинираног академичарског естетизма требало је подићи усред вароши у којој је више од половине вишечланих породица живело у влажним дворишним зградама, а у 61 одсто случајева обитавало у једној соби просечне величине 15,8 квадратних метара.
![]() |
Медицински факултет (код Војне болнице на Веачару) |
ЖИЛ ВЕРН АРХИТЕКТУРЕ
Албан Шамбон (1847–1928) је белгијски дизајнер и архитекта француског порекла. Студирао је вајарство и уређење простора у Паризу, а у Брисел се преселио 1868. године, где је отворио галерију својих скулптура и биро за декорацију и веома успешно водио предузеће с 200 запослених. Сарађивао је с најугледнијим архитектама тог времена не само у Белгији, него и Холандији и Енглеској. Између 1880. и 1890. године, у време велике обнове Брисела, имао је прилику да учествује у градњи и украшавању многих здања чији се изглед до данас није променио.
Кад је имао 49 година Шамбон, који је важио за индустријског уметника, стекао је звање архитекте и поље свог деловања проширио на пројектовање. Сматра се да је најзаслужнији за изглед и урбанистички развој белгијског приморског града Остендеа с почетка 20. века. Албан Шамбон – коме су у послу помагали синови Фернан, Гастон и Алфред – пројектовао је раскошне и ванвременске грађевине по укусу високог друштва које га је прогласило претечом сецесије (арт нуво) у белгијској архитектури.
За Шамбонове пројекте говорило се да су разуздани и пуни фантазије, а он је називан краљем архитектуре позоришта и концертних дворана. У свом раду мешао је стилове и комбиновао материјале. Нажалост, многе од његових грађевина страдале су у пожарима или су њихови ентеријери временом замењени новим – модернијим. Једна од преосталих грађевина која је сачувала унутрашњи изглед према замисли Шамбона јесте бриселска библиотека Солвеј у чијој главној дворани преовладава дрво. Библиотека је данас место на коме се често одржавају јавне трибине и званични пријеми.
Шамбон је био један од омиљених пројектаната белгијског краља Леополда Другог, који је за време владавине благом из колонизованог Конга плаћао многе величанствене грађевине и заувек изменио изглед Брисела, градећи га изнова по узору на Париз. Биоскопи, хотели и казина по Шамбоновим пројектима грађени су не само у Белгији, него и у Лондону, Амстердаму, Бечу и Паризу, а бриселски хотел „Метропол” и данас важи за једно од најуспелијих остварења фантастике у архитектури. По изградњи овог здања, Шамбон је назван Жилом Верном архитектуре 20. века.
Владимир Јокановић
Аутор:
Слободан – Гиша Богуновић
Илустровао:
Силва Вујовић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре