Трагом уништених уметничких дела
УПЛАКАНА


Живот сваког културног добра, укључујући дела ликовне уметности, одувек је зависио од тога како се човек односио према њему


Иако је добар део књига, документације, старих икона спасен, у пожару је страдало неколико уметничких дела која су се налазила у конаку, између осталог и реплика чувене слике Паје Јовановића „Крунисање цара Душана” из 1931, коју је уметник посредством пријатеља Ђорђа Роша поклонио манастиру.

Бомбе и похаре
Први светски рат није мимоишао ни наш најстарији и најзначајнији Народни музеј у Београду. Зграда у којој је по избијању рата био смештен музеј, на месту данашњег Филолошког факултета, током гранатирања Београда, 1915, била је погођена. Том приликом поједина уметничка дела била су потпуно уништена, док се другим од тада губи сваки траг. Неколико примера које овде издвајамо, довољно осликавају размере штете коју је тада претрпео Народни музеј.




Два бомбардовања која је Београд преживео 1941. и 1944. године однела су не само људске животе, него и велики број покретних и непокретних културних добара. Спаљивање Народне библиотеке немерљив је губитак, али ништа мање штете нису претрпели ни друге установе и појединци. Бомбе које су 6. априла 1941. сејале смрт, однеле су живот сликарке Милице Бешевић (1896–1941). Стан и атеље у коме је живела у Призренској улици 3, где се налазио највећи број њених слика, потпуно је уништен.

Страдалих и оштећених београдских уметничких атељеа било је прилично, али и приватних кућа у којима су се чувала вредна уметничка дела. Од разорног дејства бомби страдала је и кућа београдске породице Тешић у Улици господар Јевремовој, а у њој и највећи део дуго прикупљане уметничке збирке.
Злосрећни Ускрс


Током окупације постојала је опасност да поједина ремек-дела српског сликарства средине 19. века из Вујићеве збирке, попут „Девојке у плавом” Ђуре Јакшића и „Уметникова супруга Софија Дели” од Константина Данила. Један високи немачки официр хтео је да их заплени и пошаље у Немачку, као што су то радили у готово свим окупираним земљама. Срећом, захваљујући умешности Бранка Поповића, сликара и професора Техничког факултета, то се није десило, али догодило се ускршње бомбардовање 1944, када је велики број уметничких дела из ове збирке Јоце Вујића страдао под налетом бомби. Све што је могло да се спасе рестаурацијом, учињено је одмах после рата, али је, нажалост, 26 дела било потпуно уништено, међу којима су били радови Николе Алексића, Теодора Крачуна, Тодора Швракића, Павла Симића, Малише Глишића и других.
Опасни плин

Годину и по након бомбардовања, у демонстрацијама 5. октобра 2000, страдао је део Савезне скупштине, док су вредна уметничка дела била изложена рушењу, уништењу или крађи. Срећом, највећи део ове збирке до данас су средили и рестаурисали стручњаци из Народног музеја, али за неколико слика и скулптура није било помоћи.

У Нишу је 12. октобра 2001. у раним јутарњим сатима изгорео највећи и најзначајнији храм у граду, Саборна црква, грађена од 1856. до 1872. године. По избијању пожара ватрогасци су дошли релативно брзо, али је гашење каснило, јер возила због уске капије нису могла да уђу у двориште цркве. Претпоставља се да је узрок пожара била експлозија једне од плинских боца које су се налазиле у цркви због извођења радова. Сви напори да се пожар угаси били су узалудни. У пожару је нестао цео иконостас са 19 икона, јединствен споменик црквеног сликарства с краја 19. века, дело руку једног од највећих српских сликара новијег доба, Ђорђа Крстића (1851–1907). Људски фактор је, нажалост, и у овом, као и у многим другим случајевима раније, довео до губитка драгоцених уметничких дела, која су деценијама, нека чак и вековима, одолевала зубу времена.

Аутор:
Петар Петровић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре