Стари Нови Сад
ПУТУЈУЋИ ПАНОПТИКУМ

Какав је то био догађај! Град је у рану зору већ био на ногама, ширећи зенице пред преко 60 вагона у којима је стигао најславнији циркус на свету
На месту где се данас налази палата Матице српске, десетак минута хода од Змај-Јовине улице, некада је био празан ливадак који су Новосађани звали Хански плац. На том месту своје шаторе и позорнице постављали су сви циркуси, менажерије (путујући зоолошки вртови), хипнотизери, музичари, мађионичари и други забављачи без сталне адресе који би свратили у Нови Сад лутајући европским континентом.

Мали Новосађани су се у претпрошлом веку највише забављали у Дунавском парку на чијој је старој променади увек било различитих забава за децу (једна од њих била је магарица Криста која је цео дан вукла колица с буретом воде за залевање дрвећа и цвећа). Зими је на језеру у парку било веома посећено клизалиште, док се лети по њему могло возити у чамцу. За млађе је то била ретка прилика да заплове пошто је деци и гимназистима било изричито забрањено (чак и школским законима) да се возе Дунавом у чамцу или да прелазе реку на тај начин. И лети и зими уз променаду у парку, или крај клизалишта, свирала је војна музика. Ипак, све ово није било ништа наспрам узбуђења које би међу млађима, па и оним нешто старијим, изазвао долазак неког већег циркуса у град.
Сензација звана Барнам и Бејли
У циркусима су обично највећу пажњу публике привлачили јахачи и јахачице на коњима, необичне дресиране животиње и мађионичари. Циркуси с искључиво артистичким, гимнастичким и музичким тачкама, уз покоју пантомиму, звали су се „арене”. Омиљене су биле и тачке с артистима који су шетали по сајлама разапетим на висини од десет до двадесет метара. Такмичење у рвању био је посебан део програма. У таквим надметањима учествовали су рвачи из разних земаља, путујући за циркусом или с њим, да би се такмичили међу собом или с добровољцима из публике. Посебна радост за децу била би када би неки циркус улазио у град у дефилеу па би, зарад рекламе, улицама града парадирали артисти и јахачи, праћени музиком.
----------------------------------------------------------------------------------
ФАНТАСТИЧНИ ГОСПОДИН Ф. Т. БАРНАМ

Осим по многим новинама које је увео у свој циркус и које ће касније утицати на ову грану забаве свуда у свету, Барнам је остао познат и по многим славним преварама које је извео. Међу првима био је његов путујући шоу у коме је показивао Џојс Хет, бившу дадиљу Џорџа Вашингтона, која је наводно имала 161 годину. Једно време путовао је Америком с Барнамовим великим научним и музичким позориштем. Касније је у Њујорку отворио Барнамов амерички музеј и у њему је, уз изложбу воштаних фигура, занимљивих историјских предмета и макета и први велики акваријум приказивао и разне необичности као што је била сирена (створ наизглед с телом мајмуна и репом рибе) или четворогодишњи патуљак генерал Тома Палчић за кога је тврдио да је стар једанаест година и да је најмањи човек на свету. Патуљак афроамеричког порекла приказан је као човек-мајмун и говорио је пред публиком на тајанственом језику који је, наравно, измислио Барнам.

У сталном програму био је и играч древних плесова америчких Индијанаца Фу-Хум-Ме, али и глумица Паулина Крашман која је била шпијунка за Унију у Америчком грађанском рату и која је држала предавања о својим узбудљивим пустоловинама. Ноћу је на зграду музеја скретала пажњу огромна светиљка извађена из светионика, а дању безбројне заставе постављене дуж ивица крова. Цела зграда била је осликана крупним сликама животиња, а кров претворен у башту за шетњу и видиковац, и с њега су редовно полетали балони у којима су посетиоци надлетали град. Овај чудновати музеј сасвим је уништен 1896. године, после два сумњива пожара.
Најпознатија атракција циркуса „Барнам и Бејли” био је огромни слон Џамбо (одатле и назив џамбо за нешто велико).
---------------------------------------------------------------------------------
Ипак, све то није било ништа наспрам сензације коју је у јуну 1900. године изазвао долазак у то време вероватно највећег и највеличанственијег на свету, чувеног америчког циркуса „Барнам и Бејли”.
На новосадску железнички станицу стигао је у пет ујутру, у неколико железничких композиција које су бројале више од шездесет вагона! Град је већ од раног јутра био препун света – Новосађана и гостију из шире и даље околине, највише из Бачке и Срема, који су допутовали да виде светско чудо, циркус који се рекламирао као највећи шоу на свету. У град је допутовало стотине артиста, исто толико техничког особља, огромна менажерија, више стотина коња и десетак слонова (који су, уз коње, помагали при подизању главне шатре). Циркус је примао четири хиљаде гледалаца и одржао је три представе, у два, пет и седам сати после подне и увече. Уз велику шатру било је и више мањих за животиње или необичне тачке (патуљци, жена с брковима, човек који кида гвоздене ланце, теле с осам ногу и две главе, човек с растегљивим телом и слично). Оно што је овај циркус посебно разликовало од европских и других америчких било је то што се у главној шатри, уместо у једној, програм гледао у четири арене истовремено, тако да гледаоци нису знали шта би пре гледали. Већ исте ноћи, после последње представе, циркус је напустио град и отпутовао даље.
Нова техника и стари трикови
Уз путујуће музеје воштаних фигура и паноптикуме (изложбе различитих реткости), посебна врста путујућих забављача 19. и почетка 20. века били су људи који су наступали приказујући различите привлачне научне огледе. Наравно, највише оне који су укључивали електрицитет. Било је и забављача који су огледе комбиновали с илузионистичким триковима, али и варалица који су изводили мађионичарске трикове приказујући их као нова научна открића.
Забележено је да је 1859. године Лудвиг Бергер са супругом приказао „Soirees Phantastiques” у којима је изводио хидрауличке и електромагнетске огледе и правио шоу с електричним светлима. Магијске игре или представе из света чудеса приказивали су у другој половини 19. века Едвард Кевеши, први мађарски мађионичар, Јосиф Бунић, први мађионичар из ових крајева, професор Бекер, у то време чувени европски мађионичар, и многи други. Од многих уметника и програма остала су сачувана једино њихова звучна имена тако да данас можемо само да замишљамо како је изгледао „Бергхеров пловећи театар” или „Балтазарово чаробно позориште”.
Године 1890. велико занимање у граду изазвало је јавно приказивање Едисоновог фонографа. О догађају је новинар „Новог доба” овако писао: „Слушаоци су слушали из справе музику, говоре и декламације, па и сами су у њу говорили или певали, па се то све из справе чуло у чистом гласу. Ова је мала справа заиста чудо овога света, а још ће веће чудо бити док се боље усаврши.”
Десетак година касније, многи клубови, пиваре и ресторани имали су музичке аутомате које су гости могли да користе у замену за неколико новчића. Године 1902. у град је стигло усавршено Едисоново позориште. Уз помоћ више уређаја, Новосађани су могли да у исто време гледају и слушају снимке певача и играча у природној величини, између осталих и Пјетра Арминија који је певао оперске арије.
Треба поменути и велики грамофонски концерт одржан с приличним успехом 1904. године у Дунђерсковом позоришту, у згради која је тада била једна од ретких у граду у потпуности осветљена електричном струјом. Том приликом је с грамофонских плоча пуштено четрдесет музичких дела у извођењу најпознатијих музичара. После овако привлачне рекламе, многи богатији Новосађани купили су грамофоне за своје домове.
Преко пута Дунавског парка, тамо где је данас Војвођански музеј, некада је био парк с рингишпилима, љуљашкама, панорамама, стрељанама... Ту су у шатрама приказиване „живе слике”, кратки, обично комични филмови без тона. До увођења електричног осветљења (1910) пројекторе је покретао парни механизам из вршалица.

Прва филмска пројекција у Новом Саду одржана је 23. маја 1899. у дворани хотела „Царица Јелисавета”, а први стални биоскоп отворен је 1911. године. Биоскоп је носио име „Аполо” и у њему су приказивани кратки неми филмови који су трајали највише десетак минута. За време пројекција свирала је музика, а публика је наглас коментарисала догађаје на великом платну и слободно разговарала.


Аутор:
Настасја Писарев
Илустровао:
Лазар Качаревић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре