Куд се деде доброчинство?
ОД НАС КАД НАС


Некада су они који су имали умели и да оставе потомству. Ово су само неки од лепих примера


При самом врху пантеона српских добротвора свакако се налазе они који су несебично даривали и помагали образовање и науку, тачније Београдски универзитет. Велики и мањи добротвори су својим фондовима и задужбинама несебично помагали нашој науци, дајући пример будућим поколењима да је подизање нивоа образовања једини сигуран и известан пут у бољу будућност.
Из искрених побуда и љубави према своме „отечеству”, благородни завешталци – попут капетан-Мише Анастасијевића, краља Милана и краљице Наталија Обреновић, Ђоке Влајковића, Ђорђа Вајферта, Луке Ћеловића Требињца, Јоце Вујића и многих других – помагали су даровитим и вредним ђацима и студентима. А они су, иако највећем делом пореклом из скромних или сиромашних породица, марљивошћу стасали и постали водећи људи науке, културе, образовања, вере, спорта, дипломатије, политике, али и других области јавног живота.


Тако се, средином 1888. године, Риђички писмом обратио Народном музеју, са жељом да јавности прикаже мумију коју је у Луксору купио „не за себе, већ за српски народ”. Излагање мумије по њему било би хуманитарно, јер би се прикупљен новац од улазница дао у добротворне сврхе. Током лета исте године више стотина заинтересованих посетилаца видело је у Народном музеју изложену египатску мумију која представља свештеника Несмина, данас познату као „београдску мумију”. Тадашњи управник Народног музеја Михајло Валтровић захвалио се Риђичком на племенитом гесту и обавестио га да је читав прилог од продатих музејских улазница предат градској управи за васпитање сиромашне и напуштене деце.


Ипак, листајући регистар великих српских добротвора на слободној електронској енциклопедији, не можемо а да посебно не истакнемо Михајла Пупина. Поред бројних доброчинитељстава, хуманитарних и национално-патриотских активности, он је задужио и нашу духовну и историјско-уметничку баштину. Захваљујући првенствено његовим личним напорима и издашним новчаним средствима, Народни музеј данас са поносом чува његов легат у коме су поједина ремек-дела српског сликарства, као што су „Херцеговачки бегунци” и „Сироче на мајчином гробу” Уроша Предића.

Познато је да је Михајло Пупин особито ценио и уважавао наше сликарске великане Уроша Предића и Пају Јовановића. То је и разумљиво, јер су били генерацијски блиски, а сва тројица пореклом и земљаци. Чак и онда када када су доживели међународна признања, нико од њих није заборавио своје порекло и родно место, о чему говоре и чињенице из њихових живота: Урош Предић се са Академије ликовних уметности у Бечу, где је добио место асистента, вратио да живи и ради у родном Орловату, да би се касније преселио у Београд; Паја Јовановић своју уметничку оставштину даривао је Музеју града Београда, а родну кућу у Вршцу за прво дечје обданиште у родном граду; Михајло Пупин свом Идвору је завештао породичну кућу у којој је данас смештен завичајни музеј, односно „Народни дом”, који по њему носи име. Колика је била љубав Михајла Пупина према Банату и Идвору довољно говори да се и званично изјашњавао и потписивао као Михајло Пупин Идворски.




У тексту се, поред описа и похвала, помиње да је у тој мери била запажена на Светској изложби у Паризу 1889, да је један амерички музеј био спреман да је откупи за своју збирку. „Ми смо тога мишљења (нагласак коментатора у листу – прим П. П.) да ову слику треба да купи српска држава за свој народни музеј (...) Српски владаоци и српске државе мора да имају средства да се најлепши производи наше уметности прибирају у средишта наше културе.” Овај патриотски позив није допро до надлежних, али је допро до Пупина,те се на овом примеру показало да је доброчинитељски гест нашег влеиког научника био прави потез у право време.

Аутор:
Петар Петровић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре