Стари Београд и нова музика
НА ИСТОК, НА ЗАПАД, ПА У СЕБЕ
Дочек славне балерине Ане Павлове на Железничкој станици у Београду |
Јер, питање које подразумева одговор на то како смо заволели оно што смо заволели и обратно, много је сложеније. Како уопште настаје добар или лош укус? Постоји ли она „најмања количина” (такозвани минимум) доброг укуса? Посебно, кад је реч о општој култури.
Ана Павлов |
Ред испред „Куће код Споменика”
Артур Рубинштајн, гост Београда између два рата. |
Госпођа лептирица
Занимљиво је, иначе, да су прве београдске звезде опере били нешколовани певачи, тенор Војислав Турински, сопран Драга Савић, као и мецосопран Теодора Арсеновић. Тек следећа генерација певача била је школована.
Дириговао „Кавалерију рустикану” у Београду – Пјетро Маскањи. |
Иначе, тих година, посебну наклоност београдске публике стекла је опера „Госпођа лептирица” – познатија као „Мадам Батерфлај” Ђакома Пучинија. Ћо Ћо Сан тумачила је „гђа Попова, а Ф. В. Пинкертона – г. Томић”. Сензацију је изазвала домаћа оперска дива школована у Бечу Бахрија Нури-Хаџић која је 1931. године тумачила наслову улогу у опери „Салома” Рихарда Штрауса. Поклоници опере у Београду били су опчињени изгледом и певачким умећем прелепе Бахрије. Волели су и оперу „Сутон” (1925) Стевана Христића, тадашњег директора Београдске опере.
Мир Јам И Шекспир
Музички укус и балетске склоности ваљало је поредити с драмским репертоаром и књижевним укусом. Дела Милице Јаковљевић – Мир Јам била су неприкосновени бестселери. На пример, у сезони 1932/33. године најгледанији је био комад с певањем „Ђидо” Јанка Веселиновића с музиком Даворина Јенка и комедија „Београд некад и сад” Бранислава Нушића. Уочи Другог светског рата, уз и даље најчешће извођеног Нушића, у врху гледаности били су Бернард Шо и Вилијам Шекспир! Нешто се ипак променило.
Премда је наша музичка баштина била вокална, оркестарски концерти били су добро посећени. Београђани су, стиче се утисак, лако савладали музику 19. века. Уочи Другог светског рата постали су чак заинтересовани и за савремене композиторе. Историјско кашњење било је неминовно, имајући у виду само вишевековно богато наслеђе западне музике, али и друге предности. У сваком случају, горњу границу „трпељивости” означавала је музика Прокофјева, Стравинског и Шостаковича.
Славни гости у престоници
Фјодор Шаљапин – Београђани су обожавали његово тумачење Бориса Годунова. |
По чему је Београд тих година био тако занимљив и привлачан овим врхунским уметницима? У чему се крила тајна угледа југословенске престонице као важне тачке на европским турнејама чувених музичара? А у Београду, све до 1932. године кад је отворен Коларчев народни универзитет, није било одговарајуће концертне сале!
Пре свега, инострани уметници у Београду могли су да остваре знатну финансијску добит. Домаћа валута била је јака, а Београђани су с одушевљењем издвајали новац купујући улазнице за концерте страних гостију. Па шта ако је представа Ане Павлове коштала колико месечна плата?! Управо као и данас. А можда су и гостовања била планирана према интересовањима имућнијих грађана? Управо овим поводом, двадесетих година прошлог века огласила се знаменита књижевница Исидора Секулић која је забележила:
„Нико нема прави став према уметности. Широка публика, нагло обогаћена буржоазија, нема укуса. Ратни и поратни шпекуланти за уметност нису заинтересовани, као ни снобови. А снобизам је потребан јер ствара мецене.”
Добротворни прилози
Изгледа да није било баш тако. И нови богаташи почели су да купују клавире својој деци и да их шаљу у музичке школе. Укус београдских скоројевића брзо се мењао, напредовао је. Они су десетак година касније постали стални посетиоци концертних дворана. И нису слушали само светски познате уметнике, већ и домаће ствараоце и тумаче музике. Поред оснивања музичких друштава, школа и Факултета музичке уметности, значајан допринос стварању доброг уметничког укуса Београђана дало је и Уметничко друштво „Цвијета Зузорић”. Била је то заправо група одважних и имућних београдских госпођа које су, следећи идеју Бранислава Нушића, прикупљале добротворне прилоге за развој домаће уметности. Од прикупљеног новца, 1928. године на Малом Калемегдану довршено је прелепо здање уметничког павиљона, првог београдског сталног изложбеног простора у коме је јавно деловао и Народни конзерваторијум, задужен за приређивање концерата домаћих, у свету школованих композитора.
И концерти савремених композитора могли су да почну. Угледавши се на Запад, Београђани су имали прилику да погледају сами себе.
Аутор:
Мирјана Огњановић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре