Пријава/Регистрација | Форум |Редакција |Претплата

Зашто гледамо филмове?


МРТАВ ПАДЕ, ЖИВ КУЋИ ДОЂЕ
ој деда се с филмом срео још у време док су и он и филм били млади. Деда Бора је имао жирадо шешир, а тадашњи филмови нису имали ни звук ни боју. Али ипак су причали приче о људима исто као и ови филмови које гледамо данас.  


                         Харолд Лојд у (немом) филму „Напокон спас” из 1923. године
  
   Мој деда је „провалио” да је све то најобичније фолирање – неки тамо се претварају и лажу а пројекција у биоскопу покушава да те убеди да је то стварно. На помен филмова само би одмахнуо руком – „мртав паде, жив кући дође”, то је било његово објашњење зашто не пристаје да се игра гледања филма, по тим толико неозбиљним правилима. Наиме, био је тврд орах, као дете је прешао преко Албаније и неће се с њим глупирати неки тамо глумци.
  На сву срећу, и поред милиона људи који су у време Првог светског рата доживели страшне животне епизоде, филм и то „играње” у мраку биоскопске сале постали су омиљена забава целог човечанства.
   У биоскопу се угасе светла и ми посматрамо глумце као да су они неки прави људи у истинитим ситуацијама. Па ипак у филмовима камера посматра глумце који знају да се праве да су оно што нису, а ми у публици се правимо да то не примећујемо.
   Бела Балаш (мађарски теоретичар филма, филозоф и сценариста) овако препричава један филм из доба кад није било звука и боја:
   „Аста Нилсен играла је у једном филму улогу жене плаћене да заведе неког богатог младића. Човек који ју је на то приморао посматра је скривен иза завесе, ишчекујући исход. Знајући да овај шпијунира, Аста  Нилсен мора да изиграва љубавна осећања. То чини убедљиво, њено лице изражава сву ону мимику какву може да има заљубљена жена. Ми ипак видимо да је то глумљено, да је лажно – да је само маска. Током те сцене, међутим, Аста Нилсен стварно се заљубљује у младића. Црте њеног лица мењају се неприметно, пошто је и до тог тренутка показивала љубав – и то савршено! Сада кад стварно воли, шта би могла да покаже што већ није? Само нова озареност, једва приметна, а одмах препознатљива, чини да израз онога што је до малопре било глумљено постане израз дубоког, искреног осећања. Али се онда сети да је човек иза завесе посматра.
   Он не сме по цртама њеног лица да види да то више није маска. Зато она поново поступа као да је неискрена, као да лаже. На њеном лицу јавља се нова незнатна промена, и одсад је присутно трогласје. Јер, својом глумом најпре је показивала лажну, а онда искрену заљубљеност. Међутим, на то нема право. Стога њено лице опет одражава глумљену љубав, претвореност. Али је сада то претварање, то симулирање постало је лаж. Она успева да нас увери да је неискрена.”
   У мраку биоскопа, ми у публици смо као неки истраживачи понашања сопствене животињске врсте. Људи су увеличани, преко целог платна, и ми неометани можемо да истражујемо оно што је видљиво, али и оно што примећујемо мада је скривено. Наше посматрање људи у филмовима често постаје толико живо да уђемо у неку врсту омамљености и за време филма проживљавамо најразличитија осећања, унутрашња стања и узбуђења. Трзамо се од страха, зацењујемо од смеха, бринемо за ликове у причи, дрхтимо од страха, често плачемо.
   Као да је прича у филму само изговор за нешто сасвим друго, за неки сусрет с ликом у самом себи и пролазак кроз неко стање блиско трансу.

  


                                    Гари Купер и Марлен Дитрих у филму „Мароко”

Притајено задовољство

    Ево једног од најбољих описа онога што се дешава биоскопском гледаоцу преузетог из књиге Милоја Радаковића „Све што небо допушта”:
    „Као и обично закаснио сам на почетак филма. Сачекао сам да ми се очи привикну на мрак, а онда сам дошао до наших места, напред... Филм ми се одмах учинио некако интересантан. Мада истовремено и чудан... Прво сам осетио како расте нека неизвесност на почетку, а онда се нагло појавила права напетост. Затим сам се, мало, опустио, али нека појачана заинтересованост није нимало прошла, чак ју је пратио осећај потпуне неизвесности. Онда сам осетио неки налет милине, а затим одједном забринутост, која ме је држала неко време, а онда лагано нестајала...  

    Све док се напетост, у ствари прави страх, није опет нагло појавио...
Више пута сам заиста морао да се насмејем, просто сам се наглас смејао, али тек онда када је опасност, чинило ми се, нестала. У себи сам, међутим, остао и даље опрезан. Ускоро се испоставило – са разлогом. Уз ново, али страшно, појачање напетости, она потмула опасност се, одједном, претворила у сада већ озбиљну претњу. Осетио сам се као да сам ја лично угрожен. Као да се све то мени дешавало. Ипак, веровао сам да ће све некако изаћи на добро. Ваљда ми је искуство тако говорило. Али, у ствари, све време сам био притајено задовољан.
   И стварно, напад је прошао и завладао је мир... Потпуни мир који ме је онда опет испунио као неком малом забринутошћу, али нисам имао довољно времена за њу јер ме је већ ухватио талас неких нежних осећања. Просто ми је језа пролазила онако по леђима од неког чудног уживања. Оно што сам у тим тренуцима осећао, била је срећа. 
   Дефинитивно, то је био осећај праве среће. Али, онда одједном као да пристиже нешто најгоре. Не знам шта, ваљда страх неки, али лепо – ево га, већ га осећам негде у потиљку. Ипак, у тренутку, уместо страха – још један талас блаженства и среће, који је сасвим потиснуо сву ону тугу и сав страх који су били настали у мени.
    Још једном сам претрнуо, поново зачуђен, и онда као једним потезом нестало је свега... Завладало је, можда прожето тек незнатном сетом, опет оно задовољство коме сам се без тешкоће препустио... Мм, да, извесна збуњеност појавила се баш на самом крају, практично у последњем тренутку... Као да нешто није било у реду... Или сам се преварио...”
   
Том Микс, највећи каубој немог филма
Да укратко поновимо – привикавање на мрак, појава заинтересованости, неизвесност, нагла напетост, опуштање, налет милине, забринутост, страх, пролазак опасности, гласан смех, појава озбиљне претње, осећање личне угрожености, вера да ће све бити добро, језа од чудног уживања, срећа, туга… и „све време притајено задовољство”.
    Ово је право препричавање филма! Све остало значи много мање – фабула, синопсис, коментари о режији или фотографији. Ово је оно што се дешава за време гледања доброг филма. Овај „ролер костер” емоција то је оно зашто се купују карте, оно због чега се памте филмови. Уосталом, то је оно што мој строги деда није укапирао.

Стари филмови


    Ми људи смо бића збуњена питањима шта је свет који нас окружује. Питамо се да ли можемо да верујемо сопственом посматрању свега око нас. Зато су за нас веома важне све алатке које се баве посматрањем света и нас самих. Филм је један од најбољих начина посматрања човека који је икад измишљен. Зато гледајте филмове веома предано и пажљиво.  
   Гледајте их у биоскопима и, кад год можете, гледајте филмове из давних времена. Никада не потцењујте те црно-беле филмове или оне прављене у време кад није било звука, ружно прозване – неми филмови.
Велики редитељ Питер Богданович о томе је рекао:
    „Једино филмове често означавају као старе. Никада се не каже: Да ли си прочитао стару књигу Достојевског? Или: Да ли си видео ону стару слику Рембранта? Или: Да ли си чуо стару симфонију Моцарта? Ако нисте видели неки филм, он је за вас нов”.


--------------------------------------------------------------------------------

Као филмске приче


НИЈЕ ШИЈА НЕГО ВРАТ

    Џон Карпентер је холивудски редитељ познат пре свега по филмовима пуним акције, али и страве и ужаса („Ноћ вештица”, „Магла”, „Бекство из Њујорка”...). Један интервју с њим новинарка је почела питањем:
    – Господине Карпентер, зашто у вашим филмовима има толико крви?
    – А, не, госпођице, није то крв, то је нарочита црвена течност коју ми користимо када снимамо филмове.



    Редитељ Ед Вуд на пробној пројекцији једног од својих научнофантастичних филмова рекао је:
   – Ефекти су нам одлични, жице готово да се и не виде!



Алфред Хичкок је рекао:
    – Теме мојих филмова занимају ме исто онолико колико сликара мртве природе занима да ли су јабуке на столу слатке или киселе.

                    
    Хичкок је такође још шездесетих година изјавио:
   – Сањам писаћу машину на којој с једне стране куцам сценарио а на другој страни излази филм и то у боји.


   Кад је 1963. године, после вишегодишњих мука, завршио суперспектакл „Клеопатра”, с Елизабет Тејлор, редитељ Џозеф Манкијевич знао је да филм није добар. Ипак, холивудски сјај обузео је премијерну публику и на излазу му је пришла познаница:
   – Предиван филм, Џозефе, фантастично постигнуће!
   – Мора да си видела нешто што ја нисам... – промрмљао је Манкијевич.


   
Као млади новинар, Жан-Лик Годар (касније један од најважнијих редитеља француског „новог таласа”) интервјуисао је Џона Форда и поставио му питање:
– Шта вас је довело у Холивуд?
– Воз – одговорио је Форд.



    Џорџ Лукас је у ствари желео да ради филм по стрипу о Флашу Гордону, али није могао да откупи ауторска права. Тако је „био принуђен” да измисли сагу о ратовима звезда.

    Џон Хјустон написао је, сводећи свој дуги и  
    узбудљиви живот: „Кад би ми се пружила прилика да
    се поново родим и све поновим,
    исправио бих само пет ствари:
    – проводио бих више времена са својом децом
    – прво бих зарадио новац, а затим га трошио
    – пио бих више вина науштрб жестоких пића
    – не бих пушио цигарете док имам запаљење плућа
    – не бих се женио пети пут” .



Аутор: 
Милутин Петровић
број:
chong123
Слика корисника chong123's
User offline. Last seen 13 years 5 недеља  ago. Није присутан
Придружио се: 19/10/2011
cheap jordans
As long as , Cheap nike sb cheap nike sb will become its fans to wear moncler jackets moncler jackets, fashion by the time Vivienne Westwood , Vivienne Westwood Hepburn, supra shoes ,supra shoes, Sophia Loren, Duchess of Windsor, who loved, timberland boots,timberland boots and gradually became world famous.Ferragamo designer in the design of high heels, franklin and marshall hoodyfranklin and marshall hoody not thinking, “How do I make Authentic NFL Jerseys, Authentic NFL Jerseys even more beautiful then,” but thinking about Nike NFL Jerseys, Nike NFL Jerseys “how to make Custom NFL Jerseys, Custom NFL Jerseys comfortable and no shortage of cheap jordans cheap jordans appearance.”
louis vuitton outlet
Слика корисника louis vuitton outlet's
User offline. Last seen 13 years 14 недеља  ago. Није присутан
Придружио се: 18/08/2011
Louis vuitton Damier azur
louis vuitton outlet
Слика корисника louis vuitton outlet's
User offline. Last seen 13 years 14 недеља  ago. Није присутан
Придружио се: 18/08/2011
Louis vuitton Suhali leather
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Zippy-wallet.html]Louis vuitton Zippy wallet[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Denim.html]Louis vuitton Denim[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Idylle.html]Louis vuitton Idylle[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Empreinte.html]Louis vuitton Empreinte[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Multicolore.html]Louis vuitton Multicolore[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Ebene.html]Louis vuitton Ebene[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Pegase.html]Louis vuitton Pegase[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Pegase-65.html]Louis vuitton Pegase 65[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Pegase-60.html]Louis vuitton Pegase 60[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Pegase-55.html]Louis vuitton Pegase 55[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Pegase-50.html]Louis vuitton Pegase 50[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Pegase-45.html]Louis vuitton Pegase 45[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Trouville.html]Louis vuitton Trouville[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Taiga.html]Louis vuitton Taiga[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Brea.html]Louis vuitton Brea[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Brea-mm.html]Louis vuitton Brea mm[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Brea-pm.html]Louis vuitton Brea pm[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Brea-epi.html]Louis vuitton Brea epi[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Sarah.html]Louis vuitton Sarah[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Wilshire.html]Louis vuitton Wilshire[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Wilshire-gm.html]Louis vuitton Wilshire gm[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Wilshire-pm.html]Louis vuitton Wilshire pm[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Wilshire-mm.html]Louis vuitton Wilshire mm[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Cabas.html]Louis vuitton Cabas[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Whisper.html]Louis vuitton Whisper[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Antheia.html]Louis vuitton Antheia[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Mahina.html]Louis vuitton Mahina[/url]
[url=http://www.buycheaplouisvuitton.net/Louis-vuitton-Bellevue.html]Louis vuitton Bellevue[/url]
lglg (not verified)
Слика корисника lglg's
Manolo Blahnik
On design, multi-level crisscross weave and Manolo Blahnik around the ankle to bind belt is inherited the Rome of Manolo Blahnik Canada sexy enchanting and cool shoes are fashionable, send out the Manolo Blahnik Sandals people cannot be ignored the existence feeling, will be women's independence temperament Cheap Manolo Blahnik Sandals full expression.
zizihuang (not verified)
Слика корисника zizihuang's
Coach Boots