Пријава/Регистрација | Форум |Редакција |Претплата

Земаљска судбина звездане будућности


МАТЕМАТИЧКО УБИСТВО ЈЕДНОГ КРАЉА

У краљевству Аракан све је било у реду. Све осим две ситнице. Једна је била главна краљица, друга краљев министар...




екада славно и моћно краљевство Аракан (или Рахине, на локалном језику) протезало се дуж источног обалског појаса Бенгалског залива, на подручју које данас заузима Мјанмар, земља и даље много познатија под историјским називом Бурма. У престоници Аракана, у граду Мраук-У, на престолу се од 1622. године налазио краљ Тхири-Тхудама, потомак древних бурманских владара с краја 8. века, и изданак династије која је двеста година раније основала Араканско краљевство. Житељи Аракана били су припадници народа Рахин, теравадски будисти, расна мешавина Бурманаца и Индијаца.    Иако угрожен са севера сталном претњом моћне војске Великог могула из Делхија, а са југа покушајима бурманског краља из Пегуа да се прошири на подручје Аракана, Тхири-Тхудама владао је сигурном руком и снажном копненом војском и морнарицом, вешто употребљавајући подршку Португалаца који су користили луку у оближњем Читагонгу као упоришну тачку за своју прекоморску трговину зачинима, скупоценим тканинама и драгим камењем. Његова династија била је на врхунцу моћи, ризнице пуне, народ сит. Краљев деда и отац поразили су моћне суседе у Бурми и Ајудхаји (данашњем Тајланду), и за власт Тхири-Тхудаме знало се од Кине до Европе. Португалски фратар Манрике, који је прокрстарио Араканом, оставио је упечатљив опис краљевог дворца у Мраук-У. Он вели да су зидови дворца били обложени сандаловином и „орловим дрветом“ (чен хсијанг, једна врста мирисне алоје), а главна просторија – звана Златни дом – била је потпуно обложена златом; по таваници су се пружале пузавице изрезбарене од злата, слично вежама бостана, са којих су висили златни плодови по узору на свечани хол делхијског Великог могула где су резбарене веже биле од ахата, а лишће и плодови од смарагда и гарнета. Просторију је красило седам златних статуа будистичких божанстава, свака украшена крупним драгим камењем, а у пространом врту уз зграду била је статуа бурманског оснивача 2. царске династије Табин-шве-тија, са комором пуном драгог камења из које су посетиоци могли да за успомену извуку понеки примерак. У једној од просторија, описује опчињени Манрике, налазио се златни сто, а на њему златни ковчег са неупоредивим минђушама од рубина, за које фратар тврди да су биле величине кокошијег јајета! Тхири-Тхудама је, осим тога, поседовао и благо без премца у свету будиста – светог белог слона!

Магија или астрологија?

   Дакле, све је било у најбољем реду у краљевству Аракан. Све осим две ситнице. Једна се звала Нат-Шин-Ме, и била је главна краљица, прва међу краљевим супругама, његов повереник и најближи саветник, мати принца Мин-Санија, наследника круне. Друга се звала Кутала, а био је један од два министра који су у краљево име управљали државним пословима. Био је високог рода, потомак араканског краља Тхазаде (или Тхатасе, према неким изворима), дугогодишњи краљев саветник и особа од пуног владаревог поверења. Између краљице и министра временом се развила узајамна скривена симпатија која је потом прерасла у страст коју је било врло тешко сакрити, поготову од будног ока другог краљевог министра Лат-Рона.
   Околности су постале неодрживе. Страст је страст, али краљици се није напуштао престо, а министру се није напуштала власт! Једини начин да се изборе с невољом био је да краљ некако занемогне и умре, што би завереничком пару широм отворило врата за деловање. Средство је било врло сложено, али према најдубљем веровању и обичајима Аракана непогрешиво и научно утемељено. Средство се звало јадаја!
   Јадаја је древна вештина и обред, вероватно браманског порекла, који се појавио у Бурми у доба Паганског краљевства (849–1287), а практиковали су га теравадски будистички калуђери. Суштина јадаје је могућност утицања на карму (судбину), односно измену предодређене људске судбине посредством магије! Пут ка овладавању јадајом била је астрологија, а техника је подразумевала веома сложене математичке прорачуне и захвате! Неки су ову вештину сврставали у црну магију, други у примењену астрологију, али су сви били сагласни у једном: употреба јадаје могла је да измени будућност зацртану у звездама у тренутку рођења, набоље или нагоре!
   Поступак је подразумевао да се прво успостави јасна астролошка слика судбинског пута одређене личности, а потом да се одреде кључне тачке које су путокази судбинског тока. Потом би се јадајом деловало на неким од тих тачака тако да се успостави математичка једначина и уведе равнотежа којом би се поништио енергетски потенцијал тачке и тиме зацртани судбински ток учинио позитивнијим, или барем непредвидљивим, из угла онога ко управља магијом.
   Због сложености, број познавалаца јадаје увек је био врло ограничен и условљен изузетно дугим и напорним школовањем. Ипак, вештина јадаје је у Аракану имала два велика мајстора – случајно обојицу краљевих министара, Лат-Рона и Куталу!


Геометријска мрежа

   Пошто је позорница за драму била постављена, министар Кутала бацио се на посао! Прво је сачинио упоредне астролошке шеме за Тхири-Тхудаму и себе самог и одредио заједничке тачке и хронологију судбинских предодређености. Потом је потражио критичне тачке у краљевом хороскопу и повољне знаке у сопственој шеми, а онда приступио поступку јадаје! Припремио је посебне камене призме исписане магичним шемама и прорачунима којима је сузбијао повољне знаке у краљевом хороскопу у корист знакова у сопственом. Потом је израчунао магичне енергетске положаје простора краљевског двора и соба у којима је краљ боравио, одредио углове под којима треба закопати камене призме и њихов нагиб према трајекторијама звезда. Тиме је краља окружио магичном просторном геометријском мрежом која је требало да промени особине простора и времена у коме је Тхири-Тхудама био краљ у корист могућих особина простора и времена у коме би краљ био Кутала. Коначно, поставио је сцену повољних математичких особина, али је тој сцени недостајао динамички чинилац!


  
   Министар је приступио следећој фази прорачуна! Саставио је низ магичних речи, прорачунао редослед којим се изговарају, брзину и гласност изговарања, места на којима их је требало изговорити и тачне просторне углове под којима је ваљало да се магичне речи усмере. За остварење тог прорачуна било је потребно обезбедити већи број извршилаца са јасним упутствима и потпуно несвесних смисла гласова које је у датом тренутку и под датим условима требало да произведу! То је већ било немогуће спровести у тишини приватних одаја, и ускоро су сви приметили необичне скупине дечака који су на разним тачкама око дворца узвикивали бесмислене и неразумљиве слогове.
   Лат-Рон био је искусан министар, велемајстор јадаје, и није му требало дуго да схвати шта се дешава. Отворио је четворе очи и начуљио уши, ухватио скривене погледе и знаке које су размењивали краљица и Кутала. Применио је своје знање на појаве које је уочио и реконструисао Куталин траг! Пренеражен закључком до кога је дошао, потпуно уверен у тачност тог закључка, Лат-Рон је упозорио краља да Кутала делује на енергетске тачке краљевог хороскопа.


Кад игуана постане крокодил

   Тхири-Тхудама није био задивљен. Веровао је краљици, веровао је Кутали, али је веровао и Лат-Рону. Да би помирио очиту бесмислицу истовременог веровања у неспојиво, краљ се и сам латио магије. Овај пут у питању је био таран, араканско веровање у способност медијума да предосете знаке предстојећих догађања. Одабран је медијум од угледа и поверења и упућен да кружи улицама Мраук-Уа ослушкујући и осматрајући предзнаке будућих збивања.

               
            Жива јадаја- мјанмарски званичници у народној ношњи, али са „женским орнаментом“, дочекују тајландску делегацију у Јангону.

   Медијум је краља известио да је чуо три узнемирујуће ствари: прва, да се краљ Хари узалуд труди, да ће умрети и да ће по његовој смрти држава пропасти, друга, да ће безвредни роб који жуди за влашћу постати краљ за седам месеци, трећа, да потоци и речице не могу да преживе ако се игуана која у њима живи преобрати у крокодила! Лат-Рон није имао недоумица како треба разумети извештај медијума. Тхири-Тхудама рођен је у дворцу у подножју брда Хари, те је отуда краљ Хари несумњиво он. Кутала јесте краљевског порекла по оцу, али ропског порекла по мајци, те је неизбежно да он постане нови краљ за седам месеци! Аракан не може да преживи ако се на његовом престолу нађе прождрљиви грабљивац! Судбина је измењена и ускоро на њу неће моћи да се утиче, закључио је Лат-Рон.
   Суочена с тврдњама министра, краљица га је исмејала! Ко би поверовао у такве глупости и хрпи случајних догађања могао да припише смишљени план! Лат-Рон био је теоретичар завере! Ништа друго. Кутала се чудио како би ико могао да поверује у Лат-Ронове тврдње и позивао се на своје дугогодишње одано служење краљу. Тхири-Тхудама слушао је страсне тврдње и још страснија одрицања и, што је дуже слушао, све је мање разумевао. И даље је веровао краљици, и даље је веровао и обојици министара, и одлучио је да не чини ништа!
   Сада је на потезу био Лат-Рон, потпуно уверен у тачност својих тумачења и обавештења. Пажљиво је проценио околности, одмерио потребе и могућности, и закључио да је јадаја толико дубоко изменила стварност да никаквим мерама судбина више не може да се преокрене.  Пред њим је био само један пут. Лат-Рон затражио је од краља да му дозволи да се повуче у будистички манастир до краја живота!


Заборављени дворац

   Пошто је и последња препрека тако била уклоњена, јадаја је кренула својим током! Седам месеци касније Тхири-Тхудама подлегао је изненадној и тајанственој болести! На престолу га је наследио мали син кога му је родила Нат-Шин-Ме.
   Мали Мин-Сани, сада краљ, имао је пред собом владавину историјски знамениту само по трајању. Дечак је одмах по ступању на престо оболео од богиња. Четири недеље касније краљ је био мртав! Предање приповеда да Мин-Санија нису убиле богиње, већ напици које је справљала и којима га је појила рођена мати, Нат-Шин-Ме!
    Престо је поново био упражњен! Сазван је Државни савет да размотри питање наслеђа. Саветницима није промакао детаљ да су, одмах по њиховом уласку у дворану за заседања, забрављена сва врата и прозори и да је дворац био пун до зуба наоружаних војника! Порука је била више него јасна: или ће се изјаснити како краљица наложи, или ће им то бити последње изјашњавање у животу!
   Предлог Нат-Шин-Ме није допуштао другу могућност: династија Мраук-Уа изумрла је, Лат-Рон се замонашио, нови краљ може да буде само Кутала, потомак краља Тхазаде који ће владати под именом Нарапати. Савет је гласао како је краљица захтевала, а саветници су одмах потом потражили спас у бекству из Мраук-Уа. Краљици се супротставио само поглавар будистичких калуђера, без икаквог учинка.




    Први владарски чин новог краља Нарапатија није изненадио никога осим краљицу Нат-Шин-Ме. Некадашњи министар одмах по ступању на престо наредио је да се краљица ухапси и протера из дворца. Као добар математичар краљ је сабрао чињенице и извео закључак да особа која је припремила убиство свог мужа и спровела убиство свог сина неће много оклевати да убије и њега чим јој се укаже прилика. Нат-Ши-Мин нетрагом је ишчезла са двора и из историје.


Нови владар на старом послу

   Постоји стара изрека да је обавештен човек наоружан човек! Изгледа да је Нарапати ту изреку познавао. Решио је да се обавести како ствари стоје с његовим хороскопом сада када је поправио и исправио карму с којом је рођен! Његови прорачуни били су узнемирујући. Сазвани су најбољи астролози и мајстори јадаје да провере краљеве прорачуне, и закључак је био јединствен: краљева математика била је беспрекорна, али није погрешио ни Тхири-Тхудамин медијум! Краљу предстоји само седам година владавине! Мењајући судбину Тхири-Тхудаме велики математичар је, гласио је закључак, нехотице покренуо точак непредвиђених догађања који је, заузврат, променио и његов животни усуд!
   Нарапати је досуђени век покушао да продужи користећи исту математичку магију која га је и довела на трон. Закопаване су магичне камене призме по читавом краљевству, рецитоване магичне формуле, певани и изговарани свети слогови и звуци слати у најповољнијим правцима и под повољним угловима! У току наредних седам година Аракан се осипао, губећи богатство, становништво, војску и углед, сва делатност у земљи била је подређена јадаји и напорима да се израчунају чиниоци којим би се досуђена судбина краља Нарапатија изменила.
   У седмој години владавине, године 1638, краљ Нарапати је преминуо!
Као што је протумачио медијум Тхири-Тхудаме, Нарапати је био превелики крокодил за токове Аракана. Уследило је стотину педесет година безвлашћа, анархије, убистава, државних и дворских удара, пљачки и пропадања. Бројни житељи Аракана напустили су своју постојбину, стварајући данас велику и доста добро устројену рахинску светску дијаспору. Крај је дошао године 1784, када је бурманска војска похарала Аракан и трајно га припојила бурманској круни.


                                                           ***
  
    Данас, скоро пет векова после великог математичког убиства краља Тхири-Тхудаме, историја Аракана и учесника ових драматичних догађања затрпана је наслагама заборава.
   Једино је жива јадаја! Још 1961. године тадашњи бурмански премијер У-Ну одлучио је да се сагради 60.000 пагода како би се техником јадаје отклониле препреке бурманском развоју, девет година касније одлука да се дотадашњи саобраћај левом страном преиначи на десну такође је тумачен као условљен јадајом, с циљем спречавања политичке деснице да дође на власт, а ове године је у свету појава бурманских званичника у јавности у националној одећи са старинским женским украсним шарама објашњавана као последица прорачуна јадаје којим би се сузбио политички утицај најпознатије бурманске дисиденткиње.
   Међу најновијим исказивањима живе традиције јадаје наводи се предлог мјанмарског вође генерала Тан-Швеа да се сви житељи Мјанмара подухвате узгајања посебне врсте ораха која се на бурманском назива кјет-су (у астролошком жаргону понедељак-уторак), што би могло да буде изравњавајућа једначина за сузбијање политичког утицаја вође опозиције госпође Су-Кји (у астролошком жаргону уторак-понедељак).



Аутор: 
Драгомир Ацовић
Илустровао: 
Филип Ацовић
број: