Пријава/Регистрација | Форум |Редакција |Претплата

„Забавников” музички времеплов


МЈАУ УМЕСТО БРАВО
„Севиљски берберин” је на праизведби, 20. фебруара 1816. године, у позоришту „Аргентина” у Риму доживео пропаст. И то не обичну пропаст. Био је то громогласан неуспех!

Ђоакино Росини
    Недавно обнављање старе поставка Росинијеве опере „Севиљски берберин” на великој сцени Опере Народног позоришта у Београду враћа у сећање прво извођење овог дела у Риму 1816. године. Ђоакино Росини (1792–1868) написао је „Севиљског берберина” боравећи у Риму, у Виа деи Леутари, у раскошној ренесансној кући која је некада припадала кардиналу Монталту, потоњем папи. Звучи помало необично, али, Ђоакино, славни оперски композитор, био је познат као прилично лењ човек. Стално је одгађао тренутак кад ће предати наручену партитуру неке опере. А кад би се тренутак предаје дела приближио, он би писање убрзао преко сваке мере. Уосталом, током последњих четрдесет година живота није написао ни једну једину оперу.
    Како би што брже, а и лакше завршио оперу, генијални Росини волео је да украде бар неку мелодију. Треба имати на уму да је крао од себе самог. Чувена увертира из „Севиљског берберина” била је позната из других његових оперских дела.

Упозорење публици

    Чини се да је ову оперу, једно од ремек-дела, чувени Ђоакино ипак написао брже него што се може замислити. Како је сам тврдио, читаву партитуру написао је за једанаест дана! Историчари музике тврде да је овом делу ипак поклонио „чак” две недеље времена. А можда и који дан више! Јер, толико је потребно и најхитријем преписивачу нотног текста!
Као што се често дешава у чудном оперском свету, опера је на праизведби, 20. фебруара 1816. године, у позоришту „Аргентина” у Риму, доживела пропаст. И то не обичну пропаст. Био је то громогласан неуспех.

    Разлог можемо потражити у чињеници што се Росини усудио да још једном музички обради тему коју је већ у музику преточио славни и веома омиљени композитор Ђовани Паизијело. Познати напуљски композитор био је још жив кад је Ђоакино почео да пише „Севиљца”. Зато је уз либрето, због могућег незадовољства публике, штампано и својеврсно упозорење у коме је, између осталог, стајало и ово:
    „Господин маестро Ђоакино Росини не жели да се упусти у супарничку борбу с бесмртним аутором, претходником му, те је изричито тражио да ’Севиљски берберин’ поново буде преточен у стихове, те да му се додају многе нове згоде, које уосталом захтева савремени позоришни укус, без обзира на чињеницу што ће остати под утицајем чувеног Паизијела.”
    Они који су смислили ово упозорење веровали су да ће тако ублажити гнев Паизијелових обожавалаца. Бар на праизведби. Узалуд су се надали.
Плакат Силве Вујовић за нову поставку ''Севиљског берберина'' на сцени Народног позоришта у Београду.

Дон Базилио је пао!

    Паизијелови приврженици током читаве праизведбе опере звиждали су и упућивали погрде певачима на сцени, члановима оркестра, као и самом маестру Росинију који је, седећи за чембалом, дириговао. Али, није то била једина невоља. И на самој позорници дешавале су се све саме непријатности. Бас Витарели, који је тумачио улогу дон Базилија, излазећи на позорницу, спотакао се о дугачку мантију и пружио се колико је дуг. И то право лицем у земљу. Крв је почела да му шикља из носа. Витарели је био принуђен да брише крв с лица и држи запушен нос између арија.
    Поред тога, на сцени се неочекивано створио мачор који је био љубимац позоришта „Аргентина”. Најпре је мјаукао тихо, а онда све јаче. То је изазивало салве смеха посетилаца. Људи су се дословце превртали са седишта од смеха. Видевши да ни најгласније мјаукање не помаже, мачор је почео бесно да скаче по певачима и пење им се уз ноге. Гребао их је и мјаукао, док су они безуспешно покушавали да га се отарасе. Публика је већ била у сузама од силног смејања. И тако, уз мјаукање уместо аплауза, окончано је и то прво извођење опере „Севиљски берберин”.
    Остало је забележено да је бесни и понижени Росини једноставно шмугнуо кроз споредни улаз и, по свој прилици, пешице се упутио према улици Деи Леутари. Ако је помислио да од дела неће бити ништа, већ на следећој представи могао је да се разувери. И Паизијелови обожаваоци су скинули капе. Маестро Ђовани умро је четири месеца доцније. Росинијев „Севиљски берберин” остаје упамћен као једна од најславнијих и највољенијих буфо опера у историји музике.
Аутор: 
М. Огњановић
број:
high
Слика корисника high's
User offline. Last seen 14 years 6 недеља  ago. Није присутан
Придружио се: 17/10/2010
Tiffany provides a wide
Tiffany provides a wide collection of Discount Tiffany Jewellery at the most favorable prices, Buy Cheap tiffany jewellery including Necklaces, Ring Tiffany Jewellery Fashional Tiffany & CO. products about all Tiffany Jewellery, like: Tiffany Ring, Tiffany Necklaces, Tiffany Earrings, Tiffany Bracelets, Tiffany Necklaces Tiffany Charms Tiffany Bracelets Tiffany Earrings Tiffany Rings Tiffany Tiffany and Co tiffany jewellery from tiffany & co are now on sale on our uk store. обожаваоци су скинули капе. Маестро Ђовани умро је четири месеца доцније. Росинијев „Севиљски берберин” остаје упамћен као једна од најславнијих и