„Уметност иза решетака”
ЛОПОВ =





Такве ствари ни случајно не би могле да се догоде у руским затворима. Ту свака има посебно значење које се мења чак и због места на ком се цртеж на телу налази. Исти цртеж на рамену и на леђима нема исто значење.
Није познато од када потиче ова појава. Неки истраживачи помињу да је то било још раних двадесетих година 20. века, када су затвори и логори почели да се пуне противницима совјетске власти. Ипак, тетовирање се везује за професионалне криминалце, лопове и осталу братију која је иза решетака проводила већи део живота и, не само због доколице, кренула у цртање по кожи. Они који су касније по политичкој линији завршавали у логорима-гулазима нису показивали неко веће занимање за уметност. Тетовирање је имало везе са затворском хијерархијом, из које су изузимани „политички”.
И обележје мушкости
Као и у сваком затвору од кад је света и века, и у совјетским, касније и у руским, тетовирање је једна од оних ствари која је најстроже забрањена. Ипак, од дугих дана, робијаши морају нечим да се забаве, а једна од тих забава је и тетовирање. Када се то још повеже са значењима, ето споја „лепог” и корисног.
Сама техника тетовирања најпримитивнија је могућа, будући да у затворима тешко да може да се води рачуна о опреми, још мање о хигијени. Најчешће се радило обичним иглама, или било чиме шпицастим и металним што је могло да буде наоштрено и о бетон. Подразумева се да је чак и таква апаратура морала да буде прокријумчарена и скривана, па макар се радило о украденим, па наоштреним жицама неке гитаре која је служила за културно уздизање сужања. Ни мастило, наравно, није долазило у обзир, а како је човек сналажљива живуљка, ту је било домишљатих начина и разних мешавина, какве вероватно никад, нигде другде, никоме не би пале на памет.

Главни и најчешће коришћен рецепт био је да се откине парче ђона са обуће, онда се спали, па се тај прах помеша с неком врстом шампона. Плус урин, за који се из неког разлога веровало да је јако дезинфекционо средство. Није био, па су инфекције биле уобичајена ствар, а није било ретко ни да неко умре после улепшавања. Бол који по природи ствари долази због таквог касапљења сматран је за обележје мушкости, јер, какав је то криминалац који не може да истрпи мало боцкања.

Друга ствар су чинови у затворској хијерархији. Није била реткост да људи на раменима имају истетовиране целе еполете. Ту су и звездице, углавном на грудима или коленима. Оне на коленима значиле су да поносни носилац истих не клечи ни пред ким. То су углавном били предводници, краљеви лопова. Или, како се то говорило, „вор в законе”. Ова титула означавала је професионалног криминалца, готово па елиту криминала. То су били људи који су постављали правила, владали подземљем, а када су, по природи посла, доспевали на робију, владавина се настављала, овај пут међу затворским зидовима. Постојао је посебан кодекс понашања. Ови професионални криминалци апсолутно су одбијали било какву сарадњу с било којим властима. По цену самице није се поштовала ни најмања наредба стражара, да се не говори да цинкарење није долазило у обзир. Коме би то пало на памет или се макар посумњало, није се дуго наносао главе.
Жица посред чела

Насупрот њима биле су готово симпатичне тетоваже, углавном мачке, најчешће са цилиндром, преузете из књиге „Златни кључић” Алексеја Толстоја. То је руска верзија приче о Пинокију, главни лик се зове Буратино, а један од злоћа у роману је и мачак, са све шеширом. Овог лика су за своје обележје узели професионални лопови и обијачи. Углавном је тетовиран по шакама и рукама, на врло видљивим местима. То је значило и да је носилац толико огрезао у криминал да нема намеру да се мења и да никакви затвори и самице то не могу да спрече, па се претерано ни не труди да сакрије свој занат. Један мачак је знак да је обијач солиста, а више мачака да ради у оквиру неке банде. У том случају је на мачковој лептир-машни стајала и ознака банде или области у којој ради.
Болно скидање еполета

И на самом крају, врхунац ироније била је ознака „Сделано в СССР”. Покупљена је са совјетских производа који су се с поносом извозили, а онда се неко од „професионалаца” досетио да то истетовира, као врхунац спрдања са системом.
Подразумева се да су се ови цртежи носили доживотно, мада се дешавало да се тетоваже насилно уклањају, најчешће као казна када би неко изневерио „лоповски закон”. То је подударно са скидањем еполета војницима, само много болније. Такви би пали на дно затворске хијерархије, без икакве прилике да се одатле ишчупају. Исто тако, те тетоваже није ни могао да исцрта било ко, онако како му падне на памет, него је то морало да се заслужи, исто као и чинови у војсци.

Аутор:
Немања Баћковић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре