ФИЛМ
КАЗАБЛАНКА - НАРЕДНИК ЈОРК


Задатак за све од 7 до 107 година – наћи ова два филма и погледати их пажљиво! Ради се о ремек-делима филмске уметности прошлога века


„Казабланка”, мелодрама са Хамфријем Богартом и Ингрид Бергман у режији Мајкла Кертиса, и „Наредник Јорк”, биографска, ратна прича из Првог светског рата, с великим Гаријем Купером, у режији Хауарда Хокса, два су овонедељна филма о којима причамо причу. Оба су снимљена почетком четрдесетих година прошлог века. „Наредник Јорк” је на четрнаестој додели Оскара, 1941. године, имао највише предлога, али награда Академије отишла је филму Џона Форда „Како је зелена била моја долина”, још једном од несумњивих врхунаца филмске уметности.
Ипак, сам Џон Форд, коме је ово био трећи Оскар (други узастопце), свом пријатељу Хоксу је рекао да су га по његовом мишљењу заслужили он и „Наредник Јорк”. „Казабланка” је освојила три Оскара (међу којима и онај за најбољи филм) у марту 1944. године.
![]() |
Богарт и Бергманова, легенде „Казабланке” |
Хокс је рекао да уопште нема замисао како да режира ту „музичку комедију” по никада реализованом позоришном тексту „Сви долазе код Рика”. Нарочито се жалио на неку масовну сцену са свирањем и певањем у којој цела кафана изводи „Марсељезу”. Само један лик у сценарију је Американац, а сви остали ратне избеглице из Бугарске, Чешке, и разних таквих „непознатих” европских земаља, док су негативци Немци и Италијани. Кертис је пак рекао да се мучи с биографијом ратног хероја Јорка из Првог светског рата. Тај најодликованији Американац из Првог рата је брђанин с неких америчких планина а Кертис, господин из Европе, заиста не зна ништа о тим простацима.
![]() |
Купер као наредник Јорк |
![]() Цела Америка пуна је досељеника који прилично лоше стоје с енглеским језиком, сам Холивуд препун је најчуднијих нагласака, чак и међу самим власницима студија, али наш Михаљ је био шампион анегдота о погрешно изговореним речима и фразама. Стога је занимљиво да је баш он режирао „Казабланку”, између осталог познату по легендарном дијалогу: – Свитнесхарт, вот воч? – Тен воч. – Сач мач?! (Sweetnessheart, what watch? Ten watch. Such much? што би у верзији досељеника из средње Европе требало да значи: Драга, колико је сати? Десет сати. Тако много?) Урадио је дванаест филмова с Еролом Флином, осам филмова с Богартом и два с Елвисом Преслијем. |
Домаћи задатак је да како знате и умете нађете ова два филма и пажљиво их погледате. И, пазите, можда будемо пропитивали следећег часа!


Филм с вероватно највише цитата који се користе у свакодневном животу. Код нас је најпознатија последња реченица у филму: „I think this is the beginning of a beautiful friendship”(Мислим да је ово почетак једног дивног пријатељства). Можда најпознатији филмски цитат на свету је Богартов шеретски поздрав „„Here’s looking at you kid” (непреводиво). Њиме на пример Спилберг, Лукас и њихова дружина наздрављају увек кад чашом шампањца прослављају снимање првог кадра свог новог филма.
Али, цела „Казабланка” обилује фантастичним сценама и још бољим дијалозима. Просто је несхватљива магија која се одвија између Ингрид Бергман и Богарта, мада је још необјашњивије да после овог филма њих двоје никада више нису играли заједно.
Браћа Епштајн, који су добили Оскара за сценарио „Казабланке”, били су први близанци који су добили ту награду.
Радња се дешава на северу Африке, филм је снимљен у студијима у Холивуду, а само један човек из читаве екипе заиста је био у Казабланци.
Међу правим филмофилима „Казабланка” се ипак сматра за помало олако извикано ремек-дело, чија омиљеност није сасвим објашњива чиниоцима филмског језика, већ неким другим начинима који од неких филмова направе хит или мит.


Ово је један од великих примера шта значи савршена глумачка подела, затим шта је то филмска глума, као и како се режира у циљу причања приче. Као и обично код Хауарда Хокса, испод те приче која се наизглед прича зато што је занимљива, назире се рудник величанствених моралних дилема и примера који на готово библијски начин расправљају о људским поступцима и обичајима.
![]() |
Прави наредник Јорк |
Гари Купер, један од назгоднијих мушкараца снимљених филмском траком, овде игра необразованог провинцијалца и простака чији мозак ради прилично споро и једноставно. А онда нас Хокс и Купер „провозају” онако како то само добри филмови могу и на крају нас „истоваре” у оној земљи где живе хероји и људска бића на која желимо да се угледамо...
Сценарио овог филма писало је шест сценариста, међу којима и Џон Хјустон, али и сам Алвин Јорк чија је ово истинита животна прича.
„Наредник Јорк” први је филм који је у животу видео Клинт Иствуд и то се може приметити и осамдесет година касније, док гледамо његове режије...
![]() Хокс је на филму и ван њега волео авионе, тркачке аутомобиле, мушкарце веште у пословима којима се баве и посвећене професији. За женске ликове у његовим филмовима говорили су – „само још један од момака” и те „лафице” у филмским круговима зову се „Хоксове жене”. Није волео очигледне поруке у филмовима, уметничарење, па дакле ни наглашене и наметљиве стилске фигуре. Практично не постоји филмски жанр у ком није оставио траг. У историји ће остати запамћен као синоним за филмове о пилотима, вестерне и откачене комедије с брзим луцидним дијалозима. Радио је с најбољим сценаристима свог времена Беном Хектом, Џоном Хјустоном и Билијем Вајлером, као и с писцима Фокнером и Хемингвејем. Био је омиљени редитељ Годару, Шабролу, Тарантину, Карпентеру, Волтеру Хилу и Брајану де Палми. Био је познат као женскарош. Три пута се женио и имао четворо деце. |

У данашње време с обиљем података на кабловској телевизији и интернету веома је важно знати како користити њихову несагледиву количину. Искуство, знање и памет не могу да се „даунлодују” нити „гуглују”. Интернет је само један велики „хард диск” на коме је записано готово све (па дакле и свашта), али потребно је знати које фајлове на њему тражити. На пример, треба научити да се гледају уметнине из ранијих раздобља филмске уметности јер је то веома важно за данашње, а још више за будуће време. За то данас постоје не само естетски разлози већ и они историјски, антрополошки, социолошки, политички...
У филмовима је забележено и сачувано непроцењиво благо о врсти којој припадамо. А захваљујући новим технологијама као што је интернет, то благо није превазиђено, него управо обрнуто, оно је сада доступно великом броју људи. Идите тамо и узмите га. И немојте после да кажете да вам „Забавник” није рекао!
Такође, ако се будете нећкали због црно-беле слике, звука који није 5+1 или демоде фризуре главног јунака, никад не заборавите савет великог Питера Богдановича:
Једино филмове често означавају као „старе”. Никада се не каже „Да ли си прочитао стару књигу Достојевског?” Или „Да ли си видео ону стару слику Рембранта?” Или „Да ли си чуо стару симфонију Моцарта?” Ако нисте видели неки филм, он је за вас нов (понављамо цитат из прошлог броја).

Аутор:
Милутин Петровић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре
Wed, 06/07/2011 - 10:02
#1
Manolo Blahnik
On design, multi-level crisscross weave and Manolo Blahnik around the ankle to bind belt is inherited the Rome of Manolo Blahnik Canada sexy enchanting and cool shoes are fashionable, send out the Manolo Blahnik Sandals people cannot be ignored the existence feeling, will be women's independence temperament Cheap Manolo Blahnik Sandals full expression.
- Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре