Кописти и модели
КАКО ОБРНУТИ РУБЕНСА



Израда копија по старим мајсторима сликарства била је обавезан предмет за све ученике виших разреда уметничких академија и у 19. и у 20. веку. На тај начин будући сликари упознавали су се са технологијом и начином рада старих мајстора, што им је касније било од знатне користи. Израда копије пружала је младом сликару осећај сигурности, уверење да бар у нечем може да се приближи великом узору.

Неретко се дешавало да су места пред одређеном сликом морали да деле са другима, да раде брзо због ограниченог времена и да се неколико пута враћају пред оригинал, не би ли га што верније пресликали на своје платно које је, по правилу, морало увек да буде мање од величине оригиналног, што понекад и није био случај.
У великој групи тих људи било је и српских сликара, и то највише младих који су се школовали у Бечу и Минхену и који по амбицијама и жељи за учењем нису нимало заостајали за другим сликарима. За сада се не зна поуздано ко је први од наших сликара копирао дела великих мајстора, али се претпоставља да је то могло да буде крајем 18. и почетком 19. века.


Стефан Гавриловић пресликао је Рубенса (горе лево) уз помоћ графичког отиска,
окренутог наопачке
Галерија слика бечке ликовне Академије била је омиљено место окупљања ученика, позната по вредним уметничким делима од позне готике, ренесансе и барока, али и по бројним копијама старих мајстора које су радили бечки и други сликари 19. века. Редован посетилац те галерије био је и Димитрије Аврамовић (1815–1855) који је као даровит ђак ликовне Академије у Бечу током 1836–1839. урадио неколико врло успелих копија. Иако је самоуверено урадио копију Рубенсове слике изложене у Галерији Академије – „Бореј и Ореста” – оно што је за њега било важно, то су у ствари копије студија мушких и женских глава, њих петнаест, које је урадио у атељеу свог учитеља Фридриха Амерлинга (1803–1887), једног од најпознатијих бечких портретиста тог времена. Савладавши технику сликања портрета и изучивши композицију, Аврамовић је бар за неко време себи осигурао живот пред долазак у Србију, где га је чекао рад на сликању портрета, али и икона и зидних слика у тек подигнутој Саборној цркви. окренутог наопачке

Димитрије Аврамовић није одолео Рубенсовој слици из бечке галерије (горе лево)
У време када Аврамовић долази у Кнежевину Србију, бечку ликовну Академију уписују двојица даровитих студената, Јован Поповић (1810–1864) и Урош Кнежевић (1811–1876). Обојица су, свако на свој начин, приљежно почели да копирају дела великих мајстора. Данас је остао сачуван нешто већи број Поповићевих копија.

За разлику од њега, Кнежевић је славу успешног кописте стекао на основу једног, али вредног дела, по коме је и остао упамћен. Реч је о портрету Карађорђа Петровића. По налогу кнеза Александра Карађорђевића, Кнежевић је 1852. урадио копију вождовог портрета који је насликао руски уметник Владимир Лукич Боровиковски (1757–1825). Настао у годинама после слома Првог српског устанка и Карађорђевог избеглиштва у Русији, с повратком породице Карађорђевић у Србију и настанком Кнежевићеве копије, тај портрет остаће до данас сведочанство најверодостојнијег Карађорђевог лика.

Новак Радонић угледао се на Тицијана (десно)
Даровити кописти била су двојица сликара родом из Бачке, Новак Радонић (1826–1890) из Мола и Аксентије Мародић (1838–1909) из Суботице. Студије на бечкој ликовној Академији и обилазак бечких музеја, галерија и атељеа нису толико утицали на Радонића, колико његово студијско путовање у Италију 1858–1859. године. С тог путовања вратио се са, како каже Вељко Петровић, „десетинама кила цртежа, студија и копија”, међу којима се посебно издваја копија чувене Тицијанове слике „Флора”, коју је Радонић урадио у чувеној фирентинској галерији Уфици. За разлику од њега, Аксентије Мародић се као спретни кописта највише потврдио у црквеном сликарству, остваривши на ковиљском иконостасу врло успелу копију чувене Рафаелове „Сикстинске Мадоне”.

Поред Радонића и, вероватно, Марковића, италијански мајстори ренесансе и барока подстакли су и Стеву и Полексију Тодоровић, који су 1864. као млади брачни пар на свадбеном путовању обишли и Фиренцу. Ту су од директора галерија Уфици и Пити добили одобрење да могу да копирају дела старих класичних уметника. То им је по повратку у Србију било од користи приликом сликања икона и иконостаса за богатије црквене општине и манастире.

Јован Поповић пресликао је платно свог савременика
Ђузепа Молтенија (горе)


Паја Јовановић, копија по А. Ватоу
И док су италијански мајстори – попут Коређа, Пармиђанина, Тицијана и других – надахнули Предића у младости, његовог исписника Пају Јовановића више су привлачиле лепршаве и нежне палете француских рококо сликара Ватоа и Фрагонара. Тако је Јовановић током својих париских година, од 1890. до 1895, урадио неколико врло успелих копија Ватоових сцена веселог друштва у парку, налазећи у њима звучну палету и лакоћу сликарског геста које ће, потом, унети у своје бројне скице и студије.

Бета Вукановић је на првој изложби у Београду приказала своје виђење Рубенса


Надежда Петровић много је волела Ван Дајка (слика лево)
Приближно у исто време и Надежда Петровић представила се београдској публици изложбом својих студентских радова, где је приказала и осам копија старих мајстора. Посебно успеле копије биле су две по делима чувеног Ван Дајка, које је Надежда радила у минхенској Пинакотеци. Њих је тада приметио познати минхенски сликар и изврсни портретиста Франц фон Ленбах (1836–1904), наслутивши у њима Надеждине велике стваралачке могућности које ће, злом игром судбине, бити нагло прекинуте њеном смрћу ратне 1915. године.

изложена је у галерији која носи име наше сликарке.)

Аутор:
Петар Петровић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре