150 година необичне богомоље
ЦРКВА ЗА



Храм у Мајданпеку дело је најпознатијег српског сликара портретисте у 19. веку. Надахнут градитељким стилом који је владао у средњој и западној Европи тог времена привукао је све стране рударе који су дошли да раде у Источној Србији



Половином 19. века замисао кнеза Милоша о обнављању рударства у Србији остварио је кнез Александар Карађорђевић који је маја 1849. године покренуо рудник бакра у Мајданпеку. Искусних рудара није било па су позвани из иностранства. Штајерци су тако прве припремне радове почели 1848. године у Рудној глави и Црнајки, да би Смолничани остали да одржавају рудник и после привремене обуставе рада 1858. године. Обе групације исповедале су хришћанство као католици и у аналима Мајданпека за 1856. годину остало је забележено да је издвојен новац за потребе њихове богомоље, а свештеник из Београда их је три пута посетио. Две године раније, 1856, Чехе и Саксонце протестанте посећује два пута лутерански пастор.
Оваква активност католичких и протестантских свештеника поклопила се за изградњом Цркве Светог Петра и Павла коју је иницирао тадашњи министар финансија Паун Јанковић. Један од главних прегалаца на обнови мајданпечког рудника, Јанковић је упутио писмо кнезу Александру које је остало сачувано:
„Цркву и школу треба такођер у Мајдан-Пеку да имамо, да Мајдан-Пек као пород правитељства, не представља собом једно бездушно тело, него да представља тело с душом, тело с совестју, тело с чувством.”
Швајцарски стил
Кнез Александар, за разлику од краља Милана, није остао запамћен као љубитељ уметности али је био дубоко свестан потребе јачања државе. За богатију Србију обновио је рударство, а за јаку националну свест затражио је да се направе портрети свих вођа Првог и Другог српског устанка. Управо у одлуци да се створи галерија народних трибуна лежи тајна изгледа Цркве у Мајданпеку. Кнез је за израду портрета упослио тада најбољег портретисту Уроша Кнежевића, родом из Сремских Карловаца.
ЗВОНА И ИКОНЕ У малом звонику налазе се два звона, поклон Цинцара, неимара мајданпечке цркве. На звонима је изливен натпис: „Цркви мајданпечкој Храму Апостола Петра и Павла приложише звоно ово за спомен мајстори зидарски са друштвом. Јанићије Петровић, Ђорђе Костадиновић и Наум Марковић. Ливено у Вршцу 1858. године.” Треће звоно било је поклон управе рудника. Олтар је од камена, а први иконостас такође је урадио Урош Кнежевић. На дрвеном раму, урађене уљем на платну, иконе су биле распоређене уобичајено за православне храмове. Због знатних оштећења приликом последње рестаурације и конзервације иконостас је замењен новим, а поједине иконе од којих се истичу иконе Светих Апостола, сачуване су и урамљене. Према оцени стручњака, уметнички и историјски највреднија икона у овом храму је икона Богородице са Исусом коју је сачинио Димитрије Георгијевић Тирол 1861. године. |
Стил градње назван је швајцарски. То свакако нису измислили домаћи Власи и Срби, који тешко да су негде даље путовали, већ су такву одредницу свакако чули од страних рудара. Како би се Црква естетски уклопила у постојећу околину изграђена је на 45 степени у односу на раскрсницу иако се тиме одступило од чврстог правила да олтар православне цркве буде на истоку, а улазна врата окренута према западу.

Рудари који су склони вери по природи посла јер им је сваког дана глава у торби, с радошћу су дочекали изградњу храма. Наравно, био је посвећен Светим апостолима Петру и Павлу, заштитницима људи који у утроби земље зарађују свакодневну кору хлеба.
Сваке недеље у цркви су се за своје животе и напредак породице заједно молили Јовановићи, Парпанђеловићи, Вагнери, Репацки, Трекслери, Жигмунди и други радници свих националности. Иако су Саксонци условили свој долазак у Мајданпек редовним месечним доласцима лутеранског пастора, време и пријатељска околина учинили су своје. Телефонски именик Мајданпека пун је немачких, чешких и других страних презимена, али се данас сви изјашњавају као Срби и православци.
Замало музеј
У црквеној општини Цркве Светих апостола Петра и Павла са посебним поносом истичу податак да располажу са преко 7.000 докумената који могу да пруже драгоцени поглед на црквени и световни живот у Мајданпеку. Рецимо, 1862. године пуно људи због губитка посла више није могло да плаћа допринос за школу која је радила у склопу цркве. Четири године касније тадашњи управник вароши Мата Краинић, у знак протеста што свештеник одбија да венчава супружнике који нису доставили документа о години рођења, целу литургију стоји испред олтара и не скида шубару са главе. Општинске власти су 1907. године због епидемије шарлаха забраниле свештеницима да читају опело док се покојници не закопају.
УРОШ КНЕЖЕВИЋ![]() Већину ликова знаменитих људи Првог и Другог српског устанка и Србије тог времена знамо преко портрета које је урадио Урош Кнежевић. Др Павле Васић поделио их је у три групе. У прву је сврстао дела урађена уз позирање, у другу она која су копирана са разних портрета и у трећу она рађена на основу сличности са рођацима или напамет. Урош Кнежевић преминуо је у Београду 1876. године. |
Једино би било дозвољено да се литургија служи једном годишње, 12. јула, на дан Светих апостола Петра и Павла. На срећу, то је далека прошлост. Данас се Црква Светих апостола Петра и Павла под управом свештеника Владимира Вуковића обнавља по трећи пут.

Аутор:
Владимир Јовановић
Илустровао:
Слободан Боки Ћирковић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре