Истина и мит о Јованки Орлеанки
ОДЈЕЦИ



Без обзира на то што је одавно највећа хероина Француске, о овој сиромашној девојци и неустрашивој ратници и даље трају спорења


Француска у којој је Јованка живела била је разјединјена грађанским ратом. Група позната као Армањаци сматрала је да трон припада Шарлу VII, сину покојног Шарла VI Лудог. Њихови противници Бургундинци нису хтели да прихвате Шарла VII као свог владара под изговором да је млади краљевић наложио убиство бургундског војводе Јована II Неустрашивог. По њиховом мишљењу, Шарл VII се овим чином одрекао права на наслеђе престола, али је истина да је сукоб почео много раније. Бургундинци су, још за владавине Шарла VI, који због душевне болести није био способан да влада, покушавали да наметну краља из своје лозе.


У фебруару 1429. године, Јованка, неугледна сиротица из села Домреми, стигла је на двор Армањака у замку Шинон. Пут до тамо није био лак. Први пут кад је посетила Робера де Бодрикура, војног старешину у граду крај Домремија, и затражила дозволу да посети двор, одбијена је с подсмехом. То је није омело. Вратила се неколико месеци касније, овог пута у пратњи двојице Бодрикурових војника. Данас нико не зна како, али успела је да их увери у своје тврдње да само она може да помогне краљу. Тврдила је да јој је сам бог наложио да напусти дом и Шарла VII одведе у Ремс, иако би радије остала крај мајке и прела вуну.
Нема опипљивих доказа да је већ тада Јованка говорила о неким визијама. Гласови и ликови који су јој се привиђали постали су предмет расправе тек 1431. године, кад је изведена пред суд као јеретик. Бургундински богослови сматрали су да се удружила са ђаволом, ане са богом, а како би то доказали морали су да чују више о њеним привиђењима. У почетку је Јованка одбијала да одговори на таква питања, али је под огромним притиском, и јавности и цркве, почела да прича о томе.


Како је неука девојка са села убедила Шарла VII да је стави на чело своје војске? Све указује на то да су Јованкине тврдње да је „божји изасланик” биле узрок велике пометње на двору Армањака. Ако би се Шарл приклонио лажном пророку, заувек би изгубио француски престо. Али ако не послуша савет истинског пророка, последице би биле подједнако поражавајуће. Није хтео да донесе исхитрену одлуку, па је Јованку послао у Поатје, да је тамо испитају његови богослови. Одговор му није помогао. Црквени званичници нису могли да подрже Јованкине тврдње, али нису пронашли никакво зло у девојци. И овај тренутак се показао као веома значајан током Јованкиног суђења. Кад бог неког изабере као свог изасланика на Земљи, он то потврди неким знаком, тврдили су тужиоци. Шта је био Јованкин знак?
Најпре је тврдила да не сме да каже, али је мало-помало попустила и тужиоцима описала веома маштовито привиђење. Анђео је дошао на двор у Шинону и њеном краљу донео златну круну тако фино израђену да ниједан овоземаљски драгуљар није могао да је направи. Поново је Јованкин покушај да докаже иситнитост својих тврдњи уверио богослове Бургундије да је јеретик.
ЛУДА ИЛИ НАДАХНУТА?
Већина стручњака сматра да Јованка није лагала кад је описивала своја привиђења, али се не слажу у томе шта је могао да буде њихов узрок. Верници верују да јој се обратио сам бог, баш као што верују у Христова чуда. Научници су покушали да пруже нека уверљивија објашњења. Говорило се да је била епилептична, шизофрена, растројена. Да је заиста патила од душевног поремећаја вероватно не би стекла наклоност Шарла VII, који је добро научио да препознаје знаке лудила посматрајући свог оца.
Једна од најзанимљивијих теорија о пореклу Јованкиних визија тврди да се заразила крављом туберкулозом тако што је пила некувано млеко. Болест је могла да доведе до стварање тумора на мозгу који би објаснио њена привиђења. Прво привиђење имала је 1425. године, а тог истог лета су војске Енглеске и Бургундије опљачкале и спалиле Домреми, што је за тринаестогодишњу девојчицу сигурно био изузетно потресан догађај. Данас знамо да привиђења нису тако ретка код младих људи који су претрпели неки шок. Светице Катарина и Маргарета биле су, баш као и Јованка, девице које су страдале као мученице за време прогона током раног хришћанства. Није случајно ни то што су јој се баш оне приказале. Катарина је било име Јованкине сестре, а Маргарета јој је била позната у облику статуе која је стајала у цркви у њеном селу. |
На новом суђењу, одржаном 1456. године, по завршетку Стогодишњег рата, Јованкине присталице избегавале су да тумаче ове њене речи. Покушали су да јој осветлају образ пруживши нова сведочанства о томе како је на чудесан начин препознала Шарла при њиховом првом сусрету, иако се краљевић трудио да прикрије ко је, те да му је поверила тајне које је могла да чујеи само од бога. Истина је да је за Армањаке победа у бици била необорив доказ да је бог уз Јованку, али такав „знак са небеса” бургундинске судије никада не би прихватиле.


Aко успе, добит је огромна. У супротном ће изгубити веома мало, јер су Бургундинци, удружени с Енглезима, већ држали готово целу северну Француску. Неука девојка добила је дозволу да отпутује у Орлеан опремљена као прави војник. Коња, оклоп, мач, барјак и све друго што је имала поклонили су јој припадници Шарлове војске. За само четири дана крхка сељанчица из Домремија успела је да оконча дугу опсаду.


Заповедништво над војском увек је било у рукама неког племића, попут војводе од Алансона, али су ти исти племићи касније рекли да је она и те како утицала на њихове одлуке. Прихватали су савете неписмене сељанке верујући да је те савете бог надахнуо. С Јованком у својим редовима Шарлова војска наставила је да ниже победе заузимајући градове дуж обале Лоаре. За само неколико месеци пут до Ремса је прокрчен и Шарл VII најзад је крунисан, 17. јула 1429. године.


Суђење је почело фебруара 1431. године, а предводио га је бискуп Пјер Кошон који је положај главног инквизитора добио захваљујући подршци енглеских племића жељних освете. Бројне неправилности пратиле су поступак против Јованке. Уместо у црквеном притвору, где би је надгледале калуђерице, девојка је држана под стражом енгелеских војника. Упркос томе што његови шпијуни нису успели да прибаве било какве доказе против девојке, бискуп Кошон није одустајао од оптужби за вештичарење. Јованкину молбу да присусвује миси одбили су уз образложење да је неприлично одевена. Своју војничку униформу, која се састојала од тунике, уских панталона и високих чизама, задржала је и у затвору, јер је сматрала да јој пружа бољу заштиту од силовања него лепршаве (женске) хаљине.


Аутор:
М. Божовић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре