Таканакуј, свођење рачуна у Перуу
ХАЈДЕ


Уобичајене туче у унутрашњости ове јужноамеричке државе трају још од времена пре европског открића континента и служе да се све лоше ствари, негативна енергија и размирице оставе иза себе


У Перуу су се досетили једноставног решења – изађите на улицу и потуците се са свима који су вам се замерили! Тврде, сигуран је то начин да мирни дочекате новогодишње празнике. Перу, на јужноамеричким Андима и обали Пацифика, још од претколумбовских времена гаји обичај по имену таканакуј. На староандским језицима ова реч значи „ударати (се) међусобно”, а месно староседелачко становништво управо то и чини. Свако ко је у претходној години имао размирице са неким 25. децембра, првог дана римокатоличког Божића, има право да га позове на тучу и да разменом удараца реши проблем једном за свагда! Поред решавања несугласица, у туче се улази и да би се показала мушкост или ослободила негативна енергија. Можете се тући с било ким, познатим, мање познатим, пријатељем, чак и чланом породице!

Место настанка овог обичаја за рашчишћавање рачуна је градић Санто Томас, седиште провинције Чумбивилкас, на југу земље. Од почетка осамдесетих година прошлог века таканакуј је изашао изван граница родног града и проширио се на већа места, град Куско и престоницу Лиму. Разлика је у томе што се у Лими, уместо пред нову годину, туку крајем јула.
Ове борбе најживописније су управо у својој постојбини, Санто Томасу. У месту данас живи још око 300 староседелаца, а тучњаву годишње дође да посматра преко 3000 људи. У борбама учествују и мушкарци и жене, па чак и деца! Сваку борбу прати судија, неко од мештана ко се у том тренутку не туче, и он проглашава победника. У овом граду, као и околним селима где живе перуански староседеоци нема полиције, војске, чак ни општинских власти. Све је на судијама, ако туча измакне контроли, неће имати ко је да заустави...

Ујутру, 25. децембра, сви заједно доручкују у месној цркви, затим се улицама креће поворка читавих породица, обучених у костиме, важан чинилац овог обичаја. Деца су обучена као и њихови очеви, а на тучу се иде породично да би и млада поколења лакше прихватила насиље коме ће присуствовати. Пије се и много алкохола. Пред тучу је то обичај, а после борбе служи да би се ублажио бол.

– Кад год чујем хајлију, моје тело прокључа. Желим да се тучем – организатор годишњих туча у Лими.

Старо становништво ових крајева верује да ће плес уз хајлију учинити да постану нове особе.
Пред почетак туче учесници у костимима плешу се уз традиционалну музику. Жене певају у хоровима, а прате их харфе, мандолине и виолине. Кад стигну на главни трг, онај ко жели да се бије мора да прозове свог противника по имену и презимену. Затим изазивач и изазвани улазе у круг на центру трга. За тучу постоје и правила, неписана.



По проглашењу победника, борци морају један другом да пруже руку или да се загрле, што је предвиђено и пред почетак туче. Ко изгуби нема право да се љути, али има право да затражи нову тучу када је за то предвиђено. Дакле, наредног 25. децембра.
Завршетком битке сви спорови требало би да нестану, као и нерашчишћени рачуни и негативна енергија. Нешто слично као у познатом филму „Борилачки клуб” с Бредом Питом и Едвардом Нортоном у главним улогама, Перуанци свих доба заказују туче и ослобађају се свих негативности.

Аутор:
М. Јеринић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре