Живот је бајка – Хиденори Мотоока
ЈЕДАН ЧОВЕК


Млади јапански уметник има необичну жељу. Било коме другом она би се учинила неостварљивом, али, он већ двадесет година истрајно ради да је претвори у стварност.


Хиденори има аутизам. Као и многи други са овим поремећајем у општењу и друштвеној међузависности који се јавља у раном детињству и траје до краја живота, и он има проблема са учењем. Ипак, зна да чита. Научили су га возови. Како возови, запитаћете се? Па, они, натписима, објављују одакле су кренули, куда путују, где ће стати – да би неки путници изашли а други ушли… Понекад на њима може да се прочита и ко их је направио, за које предузеће раде… Наш јунак воли возове и мора да зна шта они о себи говоре. То је био разлог да научи да чита.
Поред тога, он зна и да црта – возове. Да, возови су они „војници у строју”, који у ставу „мирно” стоје пред посматрачима његових радова. Хиљаде је већ нацртао. И не намерава да престане.


Време проведено на железничким станицама Хиденори користи да упозна нове возове, сретне с онима које већ познаје, прочита све њихове поруке, уочи и најмање промене на њима… Почео је да их црта са шеснаест година. Његов отац с осмехом говори о страсти свога сина: „Не знам како успева да сазна када неки нови модел воза почиње да саобраћа, али чим се то догоди – хита на станицу да га види”. Кад год је у близини возова, Хиденори је наоружан фото-апаратом. Као припрему за цртеже користи фотографије, а од помоћи су му и магазини о возовима, проспекти, флајери, редови вожњи и све друге сличне стварчице на којима могу да се нађу слике возова. Захваљујући таквој документацији, коју чува и пажљиво проучава, сигурно успева штошта да дозна, али нема сумње да су му велики део онога што зна о возовима дошапнули они сами.

„Возови 3”, 36,5 × 26 cm, 1995.

Од првог јавног представљања његових радова, 2005. године на Фестивалу „Личност и срце” у његовом завичају, радозналаца је све више и више.
***
Данас, Хиденори Мотоока не поседује све своје цртеже. Неки су део збирке Музеја без граница Но-Ма, основаног 2004. године у градићу Омихачиман, у префектури Шига. Захваљујући тој установи која ради на проучавању, промовисању и чувању маргиналне уметности Јапана, његови возови били су излагани широм Земље излазећег сунца – у Токију, Саитами, Нигати…

„Возови 1”, 84 × 30 cm, 1995.
Недавно их је видела и публика у Паризу.
Арт-брут музеј у Лозани је, крајем 2008. и почетком 2009. године, приказао изложбу Арт-брут Јапана. Радови дванаест јапанских маргиналних стваралаца постали су, након те изложбе, власништво необичног швајцарског музеја. Међу њима и четири цртежа Хиденорија Мотооке. Да би остварио своју жељу, да једним погледом види све возове, неке ће морати да нацрта поново. То ће му бити лакше него да из неколико збирки широм света позајми сопствене радове. И причиниће му више радости.
---------------------------------------
МАРГИНАЛНА УМЕТНОСТ
Надахнут радом немачког психијатра и историчара уметности Ханса Принцхорна и његовом књигом „Уметност ментално оболелих”, објављеном 1922. године, француски уметник Жан Дибифе сковао је појам арт-брут да њиме означи уметност самоуких стваралаца који раде ван стандарда и граница преовлађујућег културног окружења и установа културе заједница у којима живе – уметника неискварених уметничком културом. Арт-брут је уметност психички оболелих, али и затвореника, ексцентрика, усамљеника, неприлагођених… са маргина друштва. Дибифеова кованица већ је постала део многих језика, па и нашег, мада се често преводи и нешто широм одредницом – маргинална уметност. Или, ређе, буквално – сирова уметност и, под утицајем енглеског језика, аутсајдерска уметност.
Арт-брут музеј у Лозани, један од најзначајнијих музеја маргиналне уметности у свету, настао је 1976. године. Тада је, на предлог управника Кантоналног музеја Лозане Ренеа Бержеа, нађен простор да се изложи део збирке коју је Жан Дибифе деценијама прикупљао и поклонио том граду. Сталну поставку и тематске изложбе у Арт-брут музеју годишње види око 40 хиљада посетилаца.
----------------------------------------
Репродукције радова
Хиденорија Мотооке уступио је
Арт-брут музеј, Лозана
(фотографије: Арно Кон,
Оливије Лафли и Шарлот Обишер)
Хиденорија Мотооке уступио је
Арт-брут музеј, Лозана
(фотографије: Арно Кон,
Оливије Лафли и Шарлот Обишер)

Аутор:
Владимир Ранковић - Пријавите се или се региструјте да бисте слали коментаре