птт

Волим фудбал, и мушки и женски. Занима ме када је лепши пол почео да се бави овом игром?
ДРАГАНА,
Ужице
Истовремено с мушкарцима, и жене су откривале и играле фудбал. Мада је игра „јачег пола” много познатија и праћена свугде у свету, први записи о женском фудбалу појавили су се још у Кини, у време династије Хан, која је владала од 206. године старе до 220. године нове ере.
У Европи су се прве верзије ове игре појавиле у Француској, током 12. века, када су девојке играле између себе у време вашара и других народних светковина. Утакмица женских тимова одиграна по савременим правилима први пут је забележена у шкотском граду Глазгову, 1892. године, а два лета касније оснива се и први женски фудбалски клуб. У Енглеској, девојка по имену Нети Хонибол основала је „Британски дамски фудбалски клуб” са жељом да покаже како жене могу да раде све што и мушкарци, па и да играју ову игру. Енглеска фудбалска федерација није подржала ову намеру Хониболове, тако да су даме своја прва такмичења добиле тек по завршетку Првог светског рата.
Данас постоје Европско, као и Светско првенство у женском фудбалу, Лига шампиона жена, у Европи и Јужној Америци, а спорт је и део олимпијске породице. Данас на свету 26 милиона девојака активно игра фудбал .
ПОД ХАУБОМ ДВА МОТОРА
Занимају ме аутомобили с хибридним мотором. По ком начелу они раде?
МИЛОВАН,
Ивањица
Возила с хибридним погоном одликују два или више одвојених система покретања. Када се помену возила с овом врстом мотора, прва помисао су аутомобили који имају комбиновани, електрични и бензински погон.
Под хаубом хибридног аутомобила место су нашла два мотора и акумулатор. Електрични мотор пружа бензинском (или дизел) мотору додатну снагу, при чему у великој мери смањује потрошњу горива и избацивање издувних гасова.
У зависности од тога где се ауто вози, покреће га један, други или оба мотора. Кад се користи у граду, ауто се покреће искључиво путем електромотора, при чему је обезбеђена тиха вожња и спречено ширење штетних гасова. У вожњи на отвореном друму ауто прелази на бензински мотор. Прелаз с једног на други извор снаге надзире компјутер у возилу.
Мада су ови мотори шире употребљавају тек у последњих двадесетак година, мање је познато да је овакав начин покретања возила употребио још Фердинанд Порше, чувени немачки конструктор аутомобила, 1901. године. На аутомобилском тржишту постали су широко доступни почетком продаје јапанске „Тојоте Пријес” 1997. године .