Писали сте
![](/pz/sites/default/files/25pisali00.jpg)
Занима ме ко је планину Урал први одредио као границу између Европе и Азије.
РАДОМИР
Блаце
![]() |
Споменик Василију Татишчеву у Перму |
До краја 17. века граница између Европе и Азије најчешће је с Дона прелазила на Волгу, затим ишла њеном притоком Камом и избијала на реку Печору, притоку Баренцовог мора, односно Северног леденог океана. Татишчев је био и први стручни географ који је у географске карте унео назив Урал, што на татарском језику значи „камени појас”. До тада је ова планина на картама означавана грчким називом Хипербореус (од грч. „хипер” – над, на врху и „Бореј” – бог северног ветра). Урал је релативно ниска, разломљена и лако проходна планина (највиши врх од 1894 метра је на северном Уралу).
![]() |
Иначе, Василиј Татишчев је познат као први аутор свеобухватне руске историје, али и као оснивач два руска града – Јекатеринбурга и Перма.
БЕЧ И ПАРИЗ ПО СРПСКИ
Молим вас да ми одговорите који је наш лист први писао о моди.
СУЗАНА
Голубац
![]() |
Живка Сиротановић (стоји) с рођаком, око 1903–1906. |
Илустрована „Српска новина или магазин за художество, књижество и моду”, под уредништвом Антонија Арнота, будимског адвоката и списатеља, сарадника Матице српске (основане 1826. године у Пешти), први је српски лист који је писао и о моди. Уз Антонија Арнота у листу је сарађивао и Доминик Перласка, пештански литограф и бакрорезац, као уредник ликовних прилога. Највећи број илустрација тиче се модних прилога: „ношај бечкиј” – „ношај парискиј”, који су штампани као посебни прилози. По саветима и прилозима ових новина одевале су се српске жене и мушкарци крајем четврте и у петој деценији 19. века. „Српска новина или магазин...” излазио је само једну годину, од 1838. до 1839. године.
КАО ДА СИ ПАО С КРУШКЕ
Кад хоће да нагласи да сам неук, наиван или да нешто нисам добро схватио, бака ми обично каже: „Сине, ти као да си пао с крушке!” Откуд потиче тај израз?
МИЛОШ ВАСИЉЕВИЋ
Зрењанин
![]() |
У супротности с јабуком, како пише Чајкановић, крушка се сматра за зло дрво, дрво злих демона. У народним приповеткама под крушком се скупљају ђаволи, на крушци се налазе и вештице. Иако је крушка, по Чајкановићу, у старој религији имала бољи углед и чак уживала известан култ, наш народ углавном је доживљавао као „зло дрво” на коме се скупљају демони и друга зла чудовишта, чак и сама смрт. Зато је особу која би се случајно нашла у том друштву и пала с крушке народ сматрао лудом, глупом, неразборитом. Отуда израз „пао с крушке” у значењу – збуњен, сметен, смушен, неразборит, наиван.
ЖИВОТИЊСКИ БОНТОН
Занима ме да ли међу животињама постоје нека правила понашања.
МИЛОРАД
Ковин
![]() |
Међу неким животињама постоје строга правила и у погледу крађе. На пример, кад мошусна ласица својим посебним мирисом обележи залихе хране, нико из њене врсте неће ни покушати да их украде, а то исто важи и за веверице. Исто тако, младе који не слушају мајку одмах стиже заслужена казна. Мајка медведица, кад је њено мече не послуша, спремна је да га одмах испраши по туру. Преријски пси и вране непослушним члановима своје врсте одржавају „суђења” – читава група окружи оптуженог, па га после подуже „расправе” ослобађа или кажњава прогоном из групе. Прогонство је честа казна за непослушне у животињском свету. Тако силеџије међу слоновима, намћорасте старе носороге и горопадне гориле у прогонство терају остали припадници групе.