novi broj

 


www.politikin-zabavnik.rs











svet kompjutera

viva baner

ilustrovana politika



 

Забавников историјски забавник
У прошлости беше прича...
Постоји „Кратка сторија света за младе” - историјска књига за читање и уживање у којој није баш битно памтити имена и датуме. Тако је саветовао њен писац Ернст Гомбрих...

Историја као прича – кинески мислилац Конфучије говорио је да се сви људи рађају добри и пристојни.
Историја као прича – кинески мислилац Конфучије говорио је да се сви људи рађају добри и пристојни.
Школска година је завршена и ђаке нико више нема права да пропитује! Бар не за оцену.
Занимљиво је да је пре много година један професор историје уметности, а потом и славни универзитетски предавач, одлучио да напише посебну врсту уџбеника обећавши да то штиво касније неће служити за пропитивање ђака и студената већ искључиво - за уживање. У ствари, читање наглас. Име тог славног професора је Ернст Х. Гомбрих. Рођен је у Бечу 1909. године у јеврејској породици. Докторирао је у свом родном граду тридесетих година прошлог века, али је због политичких неприлика и надирућег нацизма побегао у Лондон где је на Лондонском универзитету био професор (као и на многим другим угледним светским универзитетима) све до 1976. године. Умро је у Лондону кад је навршио деведесет два лета.
Али, вратимо се књизи. Будући да је Ернст Х. Гомбрих био историчар уметности, а да је проучавање историје уметности немогуће без проучавања историје уопште, двадесетшестогодишњи Ернст одлучио је да напише кратку историју света за младе. У једном од предговора овој књизи - која је доживела огромне тираже и преведена на велики број светских језика - писац је, између осталог, истакао и следеће:
„Ова књига није замишљена као замена за уџбеник историје какви у школи имају сасвим другу сврху. Хтео бих да моји читаоци опуштено прате причу не правећи белешке, нити да памте имена и датуме. Обећавам да их нећу пропитивати.”

Могу да напишем бољу књигу!
Дакле, каква је то историја света намењена младима где није битно памтити датуме, а написао је човек који никада ни пре ни после није писао за младе? Најпре, требало би рећи да је књига настала на необичан начин. Написао је двадесетшестогодишњи младић који, осим што је управо спремао докторат, није имао стални посао. Ернста Гомбриха замолио је његов пријатељ лектор да погледа једну енглеску књигу за децу и - будући да је био без новца - преведе је на немачки. Било је планирано да та књига буде објављена у библиотеци „Наука за децу”. Међутим, Ернсту се енглеска књига није нимало допала. Сматрао је да може да напише бољу! Осим тога, био је засићен писањем научних радова. Иначе, веровао је да између паметног детета и одраслог човека не постоји разлика у интелигенцији, а пошто није посезао за сложеним и неразумљивим научним појмовима зашто онда он не би написао и историју света за децу. Задатак му је поверен, али, с једном отежавајућом околношћу - на располагању је имао само шест недеља!
Како да сажме прво у сопственој глави, а потом и на хартији све догађаје из дотадашње историје? Одлучио је да обради оне догађаје који су утицали на животе највећег броја људи и који се памте. Задатак, ипак, није био једноставан. Али, у све се умешала љубав као јединствена покретачка сила. Управо у то време мајка Ернста Гомбриха Леони Гомбрих, пијанисткиња, примила је у своју класу младу клавиристкињу из Чешке. Њено име било је Илза Хелер. Била је врло лепа, а осим музике занимала је и историја. У ствари, Илза Хелер и Леони Гомбрих постале су врло блиске пре него што је млада пијанисткиња упознала свој будућег мужа, односно, професоркиног сина. Леони је схватила да је Илза права девојка за њеног сина и наговорила га је да јој буде водич кроз Беч, тумач богате уметничке баштине аустријске престонице. Једнога дана Ернст Гомбрих упитао је Илзу:
„Могу ли нешто да ти прочитам?” То су била прва поглавља „Историје света за младе”. Читалачки часови наставили су се и у браку. Рукопис је испоручен у року. Оно што је тада било важно за ову књигу, важно је и данас. Она се чита као бајка која повезује догађаје кроз простор и време, као сасвим невероватне приче које су се збиле некада давно на различитим странама света. „Кратка историја света за младе” посвећена је оној истој девојци којој је писац првој прочитао књигу - Илзи. Чим је објављена, 1936. године, књига је доживела одличан пријем, али су је нацисти готово одмах забранили. Не само зато што је написао један Јеврејин, већ и због тога што се чинила сувише мирољубивом. А нацисти су се спремали за ратни поход. После Другог светског рата, „Кратка историја света за младе” поново је изашла из сенке.

Поука будистичког монаха
Осим што је написана попут збирке прича, ова књига носи дубоку хуманистичку поруку, као и сасвим одређени морални став. У књизи је заступљено становиште да историја треба да нас подучава како бисмо постали бољи, али и избегли грешке почињене у прошлости. У последњем поглављу Ернст Гомбрих је написао:
„Познајем једног старог и мудрог будистичког свештеника који се у једном говору својим земљацима запитао зашто су сви људи сложни у томе да је ружно и мучно кад неко за себе каже ја сам најмудрији, најјачи, најхрабрији и најдаровитији човек на свету, али ако уместо ја, изговори ми, па саопшти, ми смо најмудрији, најјачи, најхрабрији и најдаровитији људи на свету, онда му широм отаџбине одушевљено пљескају и називају га родољубом. А све то нема никакве везе с родољубљем. Може се бити везан за своју земљу а да се при том не тврди да у свим осталим живи само последња багра. Нажалост, што је више људи прихватило ову бесмислицу, то је опасност по мир бивала већа.”
Јустинијан, цар Источног римског царства, са супругом Теодором примао је често стране изасланике на тераси свог прелепог дворца у Константинопољу.
Јустинијан, цар Источног римског царства, са супругом Теодором примао је често стране изасланике на тераси свог прелепог дворца у Константинопољу.
Дакле, тешко је говорити о историјским догађајима и приликама, а не заузети одређени морални став. Да ли су некада боље живели витезови по замковима или данас фабрички радници у својим становима - могао би неко да се упита. Извесно је да радници данас живе дуже, домови су им знатно мањи, али топлији и боље се хране. Уопште, свака прича која почиње са „беше некада давно...” може да буде схваћена у пренесеном значењу. То значи да може да буде својеврсна бајка.
Из мноштва историјских догађаја које је у поменутој књизи обрадио Ернст Гомбрих, познат као писац обимне историје уметности „Сага о уметности” (објављена такође и код нас у издању „Лагуне”), из „Кратке историје света за младе” издвајамо део поглавља о кинеском мислиоцу Конфучију. Ово поглавље следи иза оног о индијском принцу Сидарти, Гаутами Буди, односно - Просветљеном:
„Док је у Индији Буда ослобађао људе од патњи (сећаш се да је то било око 500. године пре наше ере), и у Кини је један велики човек покушавао да својим учењем усрећи људе. Само што се овај у потпуности разликовао од Буде. Није био краљевић, већ сиромашак. Није био пустињак, већ ћата и учитељ. Није покушавао да људе одучи од жеља и ослободи патњи, већ да их подучи како да међусобно живе у миру - родитељи у миру са децом, а владари у миру с поданицима. То му је био циљ: учење о добром саживљавању. Тај циљ је и остварио. Уз његово учење велики кинески народ хиљадама година живео је мирније и спокојније од свих других народа на свету. Сигурно ће те занимати ово учење Конфучија који се на кинеском зове Конг Фучи. Није га тешко разумети. Нити га се придржавати. Зато је имало таквог одјека.”
„Пут којим је Конфучије ходио ка свом циљу веома је једноставан. Можда ти се неће одмах допасти, али је у њему скривено више мудрости него што се у првом трену може приметити. Он је, наиме, учио људе да су спољне формалности важније него шта се мисли: наклон пред старијима, пропуштање другога кроз врата, устајање приликом разговора са претпостављеним и многе друге ствари за које у Кини има више правила него код нас. Све те ствари, сматрао је Конфучије, нису случајно такве. Оне нешто значе или су некад нешто значиле. И то обично нешто лепо. Зато је Конфучије рекао:’Верујем у старину и волим је.’ То значи да је веровао у дубок и јасан смисао обичаја старих хиљадама година, па је непрестано подсећао своје сународнике да их се ваља придржавати. Све је лакше кад се тако чини, сматрао је. Све се некако одиграва само од себе, без много размишљања. Човек сигурно не постаје добар захваљујући овим формама, али зато лакше остаје добар.

Људи се рађају добри и пристојни
Конфучије је имао веома лепо мишљење о људима. Говорио је да се сви људи рађају добри и пристојни. Да су изнутра, заправо, сви добри и пристојни; сваки човек који види дете како се игра крај воде, уплашиће се да оно не упадне унутра, говорио је. Та брига за ближњег, саосећање кад другоме није добро, све нам је то урођено. Стога не морамо ништа радити, осим што ћемо пазити да се оно урођено не изгуби. Зато је ту породица. Ко је увек добар и нежан према својим родитељима, слуша их и брине о њима, биће послушан спрам државе и њених закона, као што је навикнут да буде послушан спрам свога оца. Зато су за њега породица, љубав међу сестрама и браћом, страхопоштовање према родитељима - оно најважније у животу. Он је то називао кореном људскости. Ово учење није било замишљено тако да само потчињени треба да слушају господаре, а не и обрнуто. Напротив, Конфучије и његови ученици често су се суочавали са незгодним владарима и увек им јасно саопштавали своје мишљење. Владар је, наиме, онај који се највише од свих мора држати форми, испољавати очинску љубав, брижност и правдољубивост. Ако он сам није такав, па његови поданици због тога пате, ваља га свргнути, учили су конфучијанци. Јер, његова прва дужност је да буде узор житељима свога царства...”
Књига „Кратка историје света за младе” Ернста Гомбриха објављена је недавно и на нашем језику. Ову несвакидашњу историјску читанку зналачки је превела на српски Оливера Дурбаба, а објавила издавачка кућа „Геопоетика”. Издање је, попут оног првог из 1936. године, украшено цртежима бившег учитеља јахања који је некада наплаћивао пет шилинга по цртежу. Гомбрих је увек истицао да су зато многобројни коњи на сликама знатно боље нацртани него људи.

Мирјана Огњановић

Корак назад