novi broj

 


www.politikin-zabavnik.rs











svet kompjutera

viva baner

ilustrovana politika



 

Медијске иконе
Успон и пад велике домаћице (почетак)
Велика домаћица
Изненађење!?! За много штошта данас, свакако, крива је домаћица. Јесте, баш та особа која се увек прави важна јер њој најбоље успевају специјалитети, ниодчега, и на овај начин. А уме она то и на још онолико начина.
У ком грму лежи зец? Е, то зна домаћин (или комшија, свеједно), а знају и неки снабдевачи ретких продавница. Дакле, стигне већ некако материјал (обично ловокрадица убије и одере зеца, својој дечици поклони реп за талисман) и само је питање обраде и припреме, пошто сви воле да заседну за трпезу, поготово кад има специјалитета. Тако је. Није важно ни ко је пуцао, ни ко је драо, ни ко је узео трофеј. Важно је само како су гости били послужени.

Права домаћица - из 7. или 17, па и из 27. века - све припрема само по свом рецепту. Женска посла! Јесте, одвајкада вреди прича о томе да Велика домаћица никад не каже како и шта све стави да јело испадне као њено. И не може јој нико ништа. Најјачи адут јој је у томе што презире тачно мерење. Ово је чињеница од посебног значаја за сваку историју (и зечију, а поготово људску!). Комшиница, уз кафу, упита за рецепт, а велика домаћица великодушно преписује додавање на врх кашике кад се напола зарумени... Јетрва је замоли за савет, а она љубазно саветује да се дода пуна кашичица кад се лепо зарумени... Пријатељица има важне госте, а њој ће Велика домаћица искрено да објасни како додаје пола кашике пре но што се зарумени...
И вековима се неки чуде, неки свађају - све исти рецепт, а различита послужења. Е, није исти рецепт, него само исти извор! Велика домаћица је безбедна све док се њено умеће преноси у мање-више блиским сусретима разних врста (ту дођу и димни сигнали и добош и телефон). Лако се она брани тиме што међу заинтересованима увек има и неупућених (џаба рецепт, кад они не умеју) и наглувих (џаба прича, кад они не чују) и оних који мисле да су више упућени (опет џаба рецепт, кад они све боље знају, па, на своју руку, увек нешто мењају).
Ееее, лако је бити Велика домаћица у време мале историје и мале географије. Док су људи познавали искључиво своје блиско - просторно и временско - окружење, још су се и могли очувати и „скупо продавати” само рецепти с прослављене трпезе. Миц-по-миц, међутим, Велика домаћица почела је да се позива и на оно што је чула од своје маме, а она од њене баке, па је то временом прерасло у породичне, а богами и племенске специјалитете... Добро се она сналазила и кад је њен свет био мало село. Али, кад су улице постале тако велике да су морале да се сместе у град, а потом и градови...

Велики маг
У немачком граду Мајнцу, средином 15. века, златар Јоханес Гутенберг прекинуо је и најјаче карике ланца великих домаћица. Захваљујући његовом изуму штампарске пресе, сваки текст је могао бити штампан и умножен у жељеном (великом) броју примерака, па су и комшиница и јетрва и пријатељица, и Великој домаћици сасвим непознати - и просторно и временски далеки - заинтересовани имали ИСТОВЕТАН рецепт. Овај Изум је већ до краја тог века примењиван широм Европе, а убрзо и читавог света. Тако је Великој домаћици трон коначно преузео први од великих магова.
Први (штампани) посредник - Њ.В. МЕДИЈ - јесте књига. Њоме, већ више од пет векова, људи размењују своја искуства, знања, доживљаје, мисли, осећања... Овде је важно напоменути да књига није исто што и књижевно дело. У књизи, заиста, могу бити објављени и рецепти, баш као и уметничка дела. Исто тако, једно књижевно дело може бити објављено у више различитих књига. Вредност садржаја некад јесте, али не мора увек бити у складу с вредношћу књиге: све чешће срећемо врхунски графички дизајн (тврди повез, добра хартија, боје, насловне стране, уметничке илустрације, посебно биране врсте слова за наслове, иницијале...), а за књижевне невредности (на пример романсиране латиноамеричке „сапунице”). Да ли то значи да књига данас има више купаца него читалаца?
Велики маг Гутенберг заслужан је и за појаву других штампаних медија - новина и часописа. За разлику од књиге - обично садржи целовито дело једног аутора (текста), понекад опремљено опет од стране једног аутора (илустрација/графичког изгледа) - новине и часописе креирају бројни потписи (графичара, писаца текстова, илустрација, карикатура...). Овде су најчешће објављени различити приступи одређеним темама (сведеним у сталне и повремене рубрике), а обликовани према начину на који су подаци обрађени (родови/жанрови новинарског изражавања: вест, репортажа/чланак, коментар, интервју...). У сваком случају, испрва су ови посредници служили искључиво обавештавању.
Међутим, захтеви публике учинили су да штампа временом доноси све више специјалитета: занимљивости, забаве... и, како упозорава Умберто Еко, „новине ће бити све инфантилније!” С основним циљем да обезбеде што веће тираже, новине и часописи објављују привлачне, провокативне, сензационалне наслове, текстове, илустрације; баве се приватношћу славних и познатих; не бране се од површности и простаклука... и потпуно су безбедни јер, по речима Хелмута Томе, „у плићаку се не можете утопити!”
Користећи преимућства Изума првога, развили су се и други велики магови. Француз Ницефор Ниепс, у првој половини 19. столећа (1827), у Лондону свечано приказује своје откриће бележења тренутка заустављеног у времену. Један од највећих фотографа свих времена, Картије-Бресон то назива човековом могућношћу да „сачува живот у чину живљења”. Фотографија дословно значи писање светлошћу, па су и њени основни елементи изражавања изведени из те појаве: светло, сенка, композиција, текстура, (боја)...
Штампаним медијима припада и стрип. Настао је крајем 19. столећа (1896.), појавом „Жутог дечака”, који је - изазвавши прави рат између тадашњих новинских магната Пулицера и Херста - невероватно повећао тираж дневних новина (New York World) у којима је био објављиван. Катарина Радиновић наводи како „испрва” сачињен од појединачних вињета и оскудног текста, често уписаног под слику, стрип убрзо развија већину правила, по којима је и данас особен (квадрати сложени у каишеве и табле, текст у облачићима, ономатопеје) и успоставља јединствен језик нове уметности. (...) Природа стрипа подразумева веома динамично приповедање у сликама и ефикасну монтажу, што га чини нарочито погодним за визуелизацију узбудљивих пустоловних (на почетку научно-фантастичних, детективских и авантуристичких) прича. Управо овакво жанровско одређење отворило је медију стрипа нове могућности - превазилажење простора новинске рубрике и објављивање у посебним свескама и часописима.”
Ето, штампани медији су отворили сасвим нову цивилизацију - човека рукописне културе превазишао је човек штампе. И тако је настала планета-од-медија, коју је, у другој половини 20. века (1962), Маршал Маклуан сместио у Гутенбергову галаксију!!!

SMArtsBG

Корак назад