Медијске иконе Заводници укуса (2) Са дагеротипијом ће свако бити у стању да добије свој портрет - раније су то могли само истакнути појединци. А истовремено, све се чини да бисмо сви изгледали потпуно исто - тако да ће нам бити потребан само један портрет.
Данас је већ многим Земљанима, заиста, довољан само један портрет! Заводници укуса чине да већина одабира, изгледа, живи и приказује се готово истоветно. Осим поменутих (новитет, сличност, асоцијације, обичаји, навике и антиквитети - кликните на претходни број „Забавника”), овде су незаобилазни заводници: ИМИЏ, као и различити облици манипулације (кликните на наредни број „Забавника”). Пре него што, с уобичајеним гнушањем, изговоримо дежурне речи: Медији!!! и Глобализација!!!, покушајмо да преиспитамо СВОЈЕ LIЧНЕ кривице које, и те како, подлежу сродним оптужбама. Пођимо од тога како се свакодневно показујемо:
Педигре Један је од сигурнијих начина да се обезбеди престиж, па многи наглашавају углед породице из које потичу. Ствар је отишла тако далеко да је овај податак све чешће виртуалан - урамљују се велики формати пожутелих фотографија, тобоже портрета наших предака који су по нечему били важни, али, стицајем (како сада знамо: потпуно неважних) околности, нису ушли у антологије или историје...
Уређење простора Свакако је доказ да (не) умемо да ускладимо корисност и лепоту, сав украс живљења, учења, рада и спавања увек приказујемо као израз сопствених замисли. Не, није то само одраз нашег доброг укуса, већ и ретких вештина - сами смо осликали, лично урамили, ми тапацирали...
Styling Најбоља реч за потпуно (комплексно) украшавање. Избором одеће, обуће, фризуре, шминке... истовремено указујемо на свој положај, упућеност и здушно праћење свега што је баш у моди...
Статусни симболи Одвајкада су били најупадљивији показатељи моћи и утицаја. Накит је ову улогу очувао кроз векове. Касније му се прикључује ручни сат, као део накита и често уникатна скупоценост. Савремени човек у програм исказивања своје моћи стално и даље придодаје: аутомобил, онда рачунар, па мобилни телефон...
Професија Све чешће није тек пуко средство преживљавања, већ и добра прилика да се укључимо у кругове тренутно признатих и уважених. Посебно наглашавамо разлике између онога што смо учили, онога што радимо и ОНОГА што нам је, забога, право звање и професија и будућа (100 одсто!) каријера. Све ређе је услов способност, образовање или стручност - важно је само да се бавимо привлачним послом...
Коришћење слободног времена Приказује нас као (не)угледне личности. Узор су они који добро - по најновијим мерилима - изгледају, а то могу само ако се баве својим здрављем. Неговање се превасходно тиче спорта, као здрав пут до стицања и очувања кондиције, издржљивости и ослобађања од стреса, потом вежбања, као успешан пут до пожељног тела, затегнуте и свеже коже, вајаних мишића, и обавезне козметике и естетске хирургије - као сигуран пут до лепоте. Ту, наравно, спада и спречавање болести, које се најбоље остварује правим избором стаза за трчање, пливање и скијање, а поготово избором препарата за мршављење (кондоми дођу у учешће/припадност кампањама од глобалног значаја!). Слободно време је, за фини свет, простор уметности - представљамо се посећивањем премијера, изложби, промоција. Од изузетне је важности да будемо виђени и на разним догађајима из културе, да нас сликају уз естрадну звезду... Новокомпоновани свет-од-финоће доколицом назива време посвећено медијима, иако у њима халапљиво граби сваки ћошкић простора и озбиљно прати медијски пласман производа, идеја, учења, забава, уметности... Одабиром књига, новина, фотографија, филмова, радијских-ТВ-дигиталних презентација најочигледније је сврставање бар у маин-стреам...
| | |
Начин општења Одређује ко смо, било да се размена обавља невербално (говором тела: изгледом, осмехом, гримасама, гестикулацијом, мирисом, додиром...), вербално (обраћањем, поздрављањем, опхођењем, речником, нагласком...) или виртуално (избором претраживача, успехом у компјутерским играма, учешћем на најпопуларнијем форуму, презентацијом на Мрежи...). С отвореном намером да се што боље прикажемо, пажљиво намештамо израз лица и стављамо парфем, трудимо се да будемо љубазни и звучимо подобно, кријемо се иза виртуалног идентитета док нам егзибиционизам вири из web-site, web-page или CV дизајна...
Одабир саговорника Сврстава нас у повлашћене. Довољно је бити виђен у друштву моћних и популарних, па се - по доброј старој „с ким си, онакав си” - тако убацити на главне „топ-листе”. Неретко се служимо цитирањем уважених личности које су, ето, баш наши познаници, пријатељи, кумови, породични миљеници већ генерацијама... Ако такви кажу да је тако, онда сам и ЈА (увек) у праву, мој избор је најбољи, мој критеријум је тачан, мој став се не доводи у питање...
Присуство у јавности Има посебно место у животу модерног човека који се вешто укључује у стварност. То је личност која је добро обавештена о свему и свачему (увек зна ко је ко и шта је шта), одлично познаје јавну сцену (увек зна ко је коме шта, и зашто је то добро, ко где или чему припада, и зашто је то важно), успешно се бави прогнозом (увек зна ко ће, када, како и зашто да победи), упућена је у обликовање јавног мнења и у томе учествује...
Лексикон страних речи и израза (Милан Вујаклија, 1980) НЕ САДРЖИ ОВАЈ ТЕРМИН!
Према Речнику страних речи и израза (Љубо Мићуновић, 2002): имиџ (енг. image) особени изглед, па и углед, који у јавности изграђују глумци, певачи и други у шоу-бизнису, и друге јавне личности и установе
Према Дрводелићу: имиџ (image) (именица) слика, прилика, кип, одраз; слика и прилика; углед; утисак који неко (нешто) оставља; представа коју јавност има о некоме (нечему) (глагол) сликом приказати, насликати; приказивати; одражавати; замишљати
Према Вебстеровом Речнику синонима: effigy, statue, icon, portrait, photograph, mask сва значења се односе на представу верну оригиналу; међутим, појам се примењује и на лик особе начињен у воску, глини или каквој другој пластичној материји (у сврхе излагања у музеју или, пак, за потребе вештица: своје чини бацају на лик особе којој желе да науде) effigy обично подразумева кип или скулптуру, нарочито на надгробним споменицима (као у средњовековним катедралама); или угравирани лик (на новчићима) statue: скулптура или моделована читава фигура (за разлику од бисте или само главе) личности icon изворно значи представљање - превасходно сликом - Христа, Дјеве Марије или неког свеца portrait - ликовно представљање фигуре или лица особе; може настати цртањем, фотографисањем, гравирањем или - најчешће - сликањем photograph је само портрет сликан фотоапаратом или камером mask се првенствено примењује на копију лица вајану у воску или гипсу | | Према Вебстеровом Речнику енглеског језика: image (именица) (ОФр. image; Л. imago) имитација, копија, замишљена слика: имитација или цртежом/сликом представљена личност или ствар, поготово статуа; скулптура која служи као идол визуелни утисак (импресија) нечега одраженог у огледалу личност или предмет који веома наликује другоме; пандан; наликовање ментална слика; замисао; идеја; утисак (импресија); мишљење јавног мнења - најчешће намерно створено или обликовано путем промоције, рекламе, популарисања и слично - о личности, производу, институцији, итд. тип; типични пример; симбол; отеловљење (нпр. он је слика лењости) жива представа; графички опис (нпр. овај комад је слика живота) стилска фигура лепог говорења, нарочито метафора у психоанализи: слика или представа личности (нпр. родитеља) конструисана у простору несвесног и тамо сачувана реал имаге (стварна слика) оптички: представа настала из зракова које емитује сам објекат (сликања) виртуал имаге (виртуална слика) оптички: представа настала продуженим дејством зрака који проистичу из објекта (сликања) имаге (глагол) замишљен; замишљајући, представити или обликовати слику, сачинити лик, дати обрис портрета, скицирати; одразити, генерисати из одраза у огледалу; створити менталну слику, замислити; уоквирити симбол или тип, типизирати; описати графички или веродостојно (живо), стилске фигуре лепог говорења примерити особинама личности, институције, предмета, промоције |
SMArtsBG
|